Německo chce omezit fenomén mamataxi: Dost bylo kolon u škol a dětí vozených autem „za roh“
Němci chtějí zamezit dopravním zácpám a nebezpečným situacím v okolí škol, nízké pohybové aktivitě dětí a dalším důsledkům vození žáků auty až ke školním branám.
Čtěte také
Mamataxi je fenomém pozorovaný v mnoha zemích, i u nás. Rodiče si zvykli vozit své děti až před školu. Znamená to, že každé ráno před osmou hodinou jsou v okolí škol zácpy a ne úplně zdravý vzduch. Třeba v Praze to sedmá městská část zkouší řešit tak, že v bezprostředním okolí některých škol platí v době začátku vyučování zákaz vjezdu.
Taky v Německu chtějí některá města přinutit rodiče, aby své děti nevozili každý den až před školu. Tamní radnice mají v tomhle záměru i překvapivého spojence. Po tvrdém zákroku volá dokonce i svaz motoristů.
Na podrobnosti jsme se ptali zpravodaje Radiožurnálu v Berlíně Václava Jabůrka.
Města zavádějí ranní zákazy vjezdu ke školám
Co by se konkrétně v Německu mohlo změnit a proč je tam dovážení dětí před školou tak velký problém?
V první řadě je to kvůli ucpávání ulic, kde stojí velké školy. Půlmilionové město Essen jako první v Německu nově zavedlo mimořádná opatření podobná jako v Praze. Kolem škol se asi tři čtvrtě nebo půl hodiny před prvním zvoněním zavádí zákazy vjezdu, a děti tak musí alespoň kousek cesty urazit pěšky.
Podle předsedy německého Svazu měst a zároveň starosty Münsteru Markuse Leweho by něco podobného mělo být i v dalších obcích. Lewemu jde v první řadě o bezpečnost, protože malí žáci se musí před školou proplétat kolem zastavujících aut. Každé ráno jsou tak vystaveni nebezpečným situacím. Kvůli takzvanému mamataxi navíc kolabují příjezdové cesty a vytváří se kolony.
Čtěte také
Takže spolková země Severní Porýní-Vestfálsko, která je s přehledem nejlidnatější, protože tam žije asi 18 milionů Němců, už městům dala volnou ruku. Radnice si můžou rozhodovat, jestli se před začátkem výuky mají zavádět zákazy vjezdu. Na celostátní úrovni ale zatím ještě nic takového není. A právě Svaz měst vzkazuje, že se musí rychle vymyslet ucelená strategie.
Kolony, děti bez pohybu a vnímání situace na silnicích
Mohlo by se zdát, že zástupci motoristů budou jednoznačně proti. Opak je ale pravdou. Čím to je?
Německý automotoklub ADAC je v tomto jednoznačně na straně měst a řidiče odrazuje, aby své děti vozili přímo až před školu. Dokonce kvůli tomu od začátku letošního školního roku spustil osvětovou kampaň. Důvodů má víc. Motoristům to komplikuje samozřejmě život, protože se kolem škol tvoří každé ráno zácpy.
Čtěte také
Ale to nejdůležitější je výchova mládeže. Pokud si děti zvyknou, že je auto každý den přiveze až ke školní bráně, tak prý nemůžou chápat pravidla silničního provozu. A podle ADAC je mnohem lepší, když každé ráno pojedou hromadnou dopravou a budou chodit pěšky, protože cestou si musí chtě nechtě všímat toho, jak to na silnicích funguje. A tak se tomu rychleji přizpůsobí. Německý automotoklub vzkazuje, že by se to mělo dělat hned od první třídy. Opírá se taky o analýzy, podle kterých by to rozvíjelo samostatnost a pohybové schopnosti dítěte.
Takže motoristické sdružení to schvaluje už jen proto, že by se nejmenší rychle sžili s pravidly na silnicích a těžili z toho i po zbytek života.