Nový most u Kačerova pomohl spořilovským
Kdyby byl dostavěný Pražský okruh, nemusela Praha vyhodit 50 miliónů korun. Ovšem kdyby za 50 miliónů korun nepostavila nový most na Jižní Spojce, pak by obyvatelé Spořilova stále žili v prostředí, kde hluk a emise výrazně překračují povolené normy. Teď se sníží aspoň na polovinu.
Příjemné bydlení v poklidné části staré pražské zástavby se v noční můru změnilo přesně 20. září 2010. Tehdy byla zprovozněna jihozápadní část Pražského okruhu a tranzitující kamiony se z Jižní spojky přesunuly do Spořilovské ulice. Prakticky ze dne na den začalo pod okny místních obyvatel jezdit na deset tisíc nákladních aut denně. „Ve vzduchu je neustále cítit prach a v podstatě tady ani v noci neotvíráme okna. Postupně došlo k onemocnění většiny obyvatel, navíc byly překročeny limity hluku,“ přibližuje neradostnou situaci Jana Růžičková ze Sdružení obyvatel Spořilova, kteří se nechtěli smířit s argumentem zodpovědných, že vše vyřeší až dostavba Pražského okruhu.
Vždyť všechny kamióny, které míří ze severu země na východ či západ a obráceně musí projíždět jejich sídlištěm. Tak dlouho předkládali příslušným úředníkům doklady o zvýšené nemocnosti, překračování emisních i především hlukových limitů, až i radní pochopili, že čekat na stavbu něčeho, co není ani v územním plánu je nereálné a vyslyšeli přání spořilovských. „Aby se kamionová doprava částečně odvedla ze spořilova a rozdělila do dalších oblastí,“ říká Jana Růžičková.
Dobrá investice
A tak u Kačerova, kde se kříží Jižní spojka s magistrálou, vyrostl během sedmi měsíců nový most pro kamióny. Stál 50 miliónů korun, a ač to tak nemusí vypadat, pak jsou to podle pražského radní pro dopravu Jiřího Nouzy dobře investované peníze. „Protože uleví části občanů na Spořilově, bohužel není to ideální řešení. Jediným konečným a správným řešením je dostavba silničního okruhu kolem Prahy mezi dálnicí D1 a Běchovicemi, což bohužel nebude dřív než za 3 až 4 roky,“ upozorňuje Jiří Nouza.
Ačkoli řidiči kamionů si zatím musejí zvykat, že od hradecké dálnice sjedou z Jižní spojky až na Kačerově, kde pokračují na dálnici D1, pak ve Spořilovské ulici už je to poznat. Jak spokojeně sledují místní obyvatelé, nákladní auta jedou ulicí už jen dolů. „Asi to bude fajn, ubude hluku. Nevím, jestli výrazně, ale aspoň trochu to ulehčí. Jak to bude účinné, se pozná až za nějaký čas.“
Až čas ovšem také ukáže, jak moc vratná rampa Kačerova ovlivní dopravu na Jižní spojce, respektive magistrále. Dvakrát se tady totiž kříží a dochází tak k průpletu osobní a nákladní dopravy. Kamiony sice mají udržovat 50metrový rozestup, aby se osobní auta mohla do pruhu napojit, ale je otázkou, jak se to bude ve špičkách dodržovat.