Nový povrch na dálnici D1 letos nebude
Kdo se těšil, že už letos se v modernizovaných úsecích dálnice D1 projede po novém krásném povrchu, bude zklamaný. Do konce roku se nestihne udělat ani jedna polovina, jak se původně plánovalo. Potěšitelné je, že v zimě nás žádná omezení na D1 nečekají.
A právě to je jeden z důvodů, proč se letos nebude dělat nový povrch. „Tím, že jsme se dostali do dvouměsíčního skluzu, tak se s nejchoulostivější etapou, kdy se bude pokládat nový povrch dálnice, dostáváme do klimaticky nevhodných podmínek, což je zima. Zásadním způsobem bychom zhoršili kvalitu díla a nebyla by umožněná efektivní zimní údržba,“ potvrzuje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák.
Kdyby se totiž jezdilo v obou směrech jen v jednom jízdním pásu, pak by v případě sněžení nebylo kam odhrnout sníh. Souvislá plechová svodidla, která se v té době budou používat, by najednou působila jako nepřekonatelná zeď.
„Jsou to plechová svodidla, která rozdělí dva dopravní proudy na jednom pásu. Řidičům je zabráněno vjet do protisměru a ovlivnit protijedoucí vozidla,“ přibližuje ředitel závodu Praha Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa bezpečnostní funkci svodidel, která se ovšem za zimních podmínek zcela vytrácí.
Letos se to stihnout nedá
Ale problém, proč už se letos nebude v modernizovaných úsecích dělat nový cementobetonový povrch, se jmenuje prodlužování výběrového řízení. Prakticky už na jaře bylo jasné, že tří a půlměsíční etapa, která je vyhrazena pracím na novém povrchu, se letos stihnout nedá.
„Pokud si vezmeme náš stavební harmonogram a doplníme tam současné termíny, tak z technologického hlediska se složité práce, jako betonáž vozovky, posouvají už do klimaticky nepříznivého období,“ vysvětluje stavbyvedoucí úseku u Větrného Jeníkova František Buršík, zatímco jeho kolega Borek Růžek, vedoucí stavby Loket-Hořice, jen stručně konstatuje. „Vzhledem k tomu, že nám staveniště bylo předáno 15. května, na našem úseku nelze stihnou zrealizovat do zimního období jednu stranu dálnice.“
Přesto je ve hře ještě jedna varianta – udělat aspoň kousek nové cesty. A to především na zkoušku, aby bylo jasné, jestli projektovaný povrch bez problémů zvládne zimní období. Nejdále jsou s přípravnými pracemi u Větrného Jeníkova, a tak právě se sdružením Colas a Porr teď ŘSD vyjednává, že by se udělala alespoň polovina z devítikilometrového úseku. Jenže je to o penězích.
„Jsou možná různá opatření, abychom urychlili jednotlivé etapy. Samozřejmě to potom vznáší, i ze strany zhotovitele, požadavky na navýšení cen – to je velké dilema, ale je to věc, kterou řešíme,“ vysvětluje David Čermák. Jasno by mělo být do dvou týdnů. A už teď je jisté, že nás čeká ještě jedno zavření dálnice D1 a to kvůli bourání mostních nadjezdů mezi Šternovem a Psářemi. Zřejmě v noci ze 17. na 18. srpen.