Nový systém, testovaný na D1, přinese lepší plánování cesty a méně stresu v kolonách
Dopravní experti připravili řidičům systém, díky kterému budou mít lepší přehled o zpožděních a dojezdových časech na dálnici D1. Systém pracuje s aktuálními daty z řady jedoucích vozidel – především těch, které mají takzvanou elektronickou knihu jízd. Další data přicházejí z mýtných bran a od mobilních operátorů.
Údaje zpracovává ostravský superpočítač centra Vysoké školy báňské. Aktuální situaci na dálnici si každý šofér může prohlédnout na webu dopravniinfo.cz. „Má segmenty, které jsou prezentovány logicky jako sjez-sjezd. Tyto segmenty mají nějakou délku,“ Martin Hájek z Centra rozvoje dopravních systémů vysvětluje, jak se v jejich aplikaci orientovat. Údajů je hodně – to proto, že data budou při právě zahájeném pilotním testování využívat především fandové nových technologií a pak dopravní profesionálové.
„Tady je informace právě z mýtných bran, kdy za posledních pět minut vidíme, kolik kamiónů mýtnou bránou projelo,“ říká Martin Hájek. V systému jsou sice k dispozici údaje z celé silniční sítě, pracuje se zatím ale jen s daty souvisejícími s modernizovanou dálnicí D1. Aplikace monitoruje i to, kdy se v případě potíží vyplatí sjet na objízdnou trasu.
„Sledujeme balanc mezi objížďkami a hlavní trasu prakticky celou dobu, co funguje modernizace a závěr je naprosto jednoznačný – pouze v jednom případě bylo výhodnější sjet na objízdnou trasu a kolonu, která zrovna v modernizované uzavírce byla, objíždět,“ popisuje Martin Hájek.
Data o stavu D1 ovšem nejdou jen na web. Přes RDS-TMC se dostávají i do navigací a pracovat s nimi začne i ŘSD. Plánuje, že v září se před uzavírkou u Vyškova objeví speciální mobilní dopravní značení, laicky řečeno pojízdné obrazovky, které v závislosti na dopravních datech z tohoto systému budou měnit značení o maximální rychlosti, případně řidičům řeknou, jak dlouho se v koloně zdrží.
K čemu jsou dobré pojízdné obrazovky?
„Existují na to výzkumy, kdy řidič, který vjede do kolony a nemá jistotu, jestli v koloně bude stát hodinu nebo pět minut, samozřejmě výrazně znervózní. Stres z řízení v koloně stoupá až o 70 % oproti normálnímu stavu,“ odráží Martin Hájek argument, že údaje o tom, jak dlouho budou řidiči v koloně stát, není nijak zvlášť podstatný. Pokud jde o náklady nového systém, David Čermák, šéf Ředitelství silnic a dálnic říká, že data poskytli partneři zatím bezplatně. „V rámci pilotního projektu nestojí daný systém ani korunu a další pokračování bude otázkou diskuzí.“
Tvůrci systému očekávají, že na provoz budou potřebovat zhruba 20 až 30 milionů ročně. V porovnání s úsporami jaké přinesou, je to prý suma snadno obhajitelná, protože v zácpách česká republika ztrácí 35-40 miliard ročně. „Jednoduše řečeno, jestli ušetříme z 35 miliard 10 %, což je relativně dosažitelný výsledek, náklad na tento systém se pohybuje kolem procenta z ušetřených financí,“ říká Martin Hájek a za autory systému slibuje, že plynulost dopravy v místě uzavírek zvednou o třetinu. I proto by systém měl podle něj fungovat na celé silniční síti.