O víkendu se vyhněte dálnici D1 – bude uzavřená!

7. červen 2013 09:15

Historický okamžik má před sebou naše nejstarší dálnice – plánovaně bude neprůjezdná. A to ze soboty na neděli mezi 90. a 112. kilometrem kvůli bourání mostu.

Po dálnici D1 jezdí Vysočinou denně skoro 40 tisíc aut. Ze soboty na neděli tam však nebude ani jediné. Na 107. kilometru se bude rozebírat most, a tak je bezpečnější dálnici uzavřít.

„Tím, že je při snášení mostu uzavřená a řidiči tam nemohou, tak není tak veliké riziko toho, že je to bude zajímat, někde pozastaví, druhý do prvního narazí a vznikne havárie,“ říká Miroslava Bžochová ze stavební firmy Colas.

Čtěte také

Není tajemství, že právě po D1 jezdí nejvíce kamionů ze všech našich dálnic, vybírá se tam až 35 % veškerého mýta, jenže kolik nákladních aut jezdí po dálnici D1 o víkendu? „Porovnávali jsme mýtný úsek mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem v obou směrech. Běžnou sobotu se v tomto úseku pohybuje zhruba šest tisíc nákladních vozidel, v neděli je to 2800 nákladních aut. Mezi sobotou a nedělí v tomto sledovaném úseku registrujeme dohromady v obou směrech zhruba 700 vozidel,“ nahlíží David Šimoník z firmy Kapsch do mýtných statistik.

Tak je zřejmé, že na vyznačených objízdných trasách po silnicích prvních tříd přes Humpolec a Havlíčkův Brod se během dvanáctihodinové noční uzavírky dá čekat kolem sedmi set nákladních aut a k tomu další stovky osobních. Jak to tam bude přesně vypadat? Také to vám řekne Radiožurnál.

„Budeme celou noc držet službu a budeme vstupovat v pravidelných vstupech do vysílání Radiožurnálu. Kromě reportérů Českého rozhlasu, kteří budou jak u mostu, tak na objízdných trasách, bude v Národním dopravním informačním centru náš reportér, který bude okamžitě informovat při komplikacích, kolonách a případných problémech přímo na dálnici, respektive na objízdných trasách,“ potvrzuje vedoucí redakce Zelené vlny Jan Říha.

Čtěte také

Bourání mostu není úplně obvyklou stavbařskou činností, bude určitě zajímavé sledovat, jak se to vlastně odehrává, a když stavbaři mluví o tom, že most snášejí, tak mají vlastně pravdu. Most se totiž skutečně snese na dálnici.

„Naveze se tam takzvaný polštář, což je betonová drť menších frakcí. To proto, že když bude most padat, aby padal do měkkého a neporušil dálnici,“ popisuje Miroslava Bžochová.

Je samozřejmě potřeba počítat taky s určitými přípravnými a odklízecími pracemi, takže sobotní úplné noční uzavření dálnice D1 mezi 90. a 112. kilometrem bude doprovázet také zhruba pětidenní uzavírka mezi 104. a 110. kilometrem dálnice, kde se bude směrem na Prahu jezdit ve dvou jízdních pruzích, zatímco na Brno je připraven pouze jediný.

autor: evk
Spustit audio