Olej z restaurací, pivo nebo klasický benzín a nafta? Na co budeme jezdit za 10 let?

20. listopad 2013 13:10

I za 10 let budeme jezdit nejvíc na benzín a naftu. Takový je výsledek vašeho hlasování v projektu Česko 2023. V něm se snažíme odhadnout, jak bude Česká republika vypadat za 10 let, tedy až bude Český rozhlas slavit sté výročí svého vysílání a Česká republika 30 let od svého vzniku. Do projektu se můžete zapojit i vy, a to až do konce listopadu. Kromě benzínu a nafty, ale řada z vás má i překvapivé vize.

V roce 2023 bude auta pohánět jaderná fůze, dřevo, uhlí, olej z restaurací, pivo nebo slunce. I takové jsou vaše představy o blízké budoucnosti. Ovšem tyto utopické, někdy možná i recesistické vize, sdílí jen tři lidé ze sta. Většina se shodla s odborníky na tom, že za 10 let bude stále nejpoužívanějším palivem benzín nebo nafta. Myslí si to šest lidí z deseti. Naprosto stejnou předpověď má i zkušený motoristický novinář Jaroslav Vít. „Za deset let budou pořád ještě převažovat spalovací motory, ale podíl hybridních motorů a elektromobilů se zvedne. Odhadoval bych to asi 60:40,“ říká Jaroslav Vít.

Čtěte také

A vizi Evropské unie přibližuje propagátor pohonu na stlačený zemní plyn Lubomír Kolman z RWE. „Obecně se hovoří o tom, že do roku 2020 by mělo být 20 % pohonných hmot nahrazeno určitými alternativami. V tom má prostor zemní plyn, biopaliva a elektromobily.“

Právě elektřinu po klasických palivech preferujete nejčastěji – dostala 16 % hlasů. Pohon na plyn 11 % a ve vodíku vidí budoucnost pět procent z vás. Může se zdát, že dvě procenta, která vidí budoucnost v pohonu stlačeným vzduchem, jsou ctitelé Julese Verna, ale ono takové auto už existuje, i když se jedná o hybridní pohon, kde stále hraje roli klasický motor.

„Je to technologie, která využívá dva druhy energií – energii z motoru a energii ze stlačeného vzduchu. Tato technologie má zejména veliký potenciál v městském provozu, protože často brzdíte a při brzdění dochází ke ztrátě energie. Nicméně s touto technologií přicházíme právě proto, abychom byli schopni tuto ztracenou energii neztrácet, ale naopak ji kumulujeme ve formě stlačeného vzduchu pro pozdější využití,“ popisovala na autosalonu ve Frankfurtu už před dvěma lety Martina Bedrnová s tím, že stlačený vzduch by měl pomáhat šetřit pohonné hmoty v roce 2016. Odborníci zkrátka stále hledají nové a nové technologie. K těm jsou ale Češi poněkud skeptičtí, a tak u nás za 10 let budeme podle poněkud skeptického Františka Dvořáka z iDnes stále jezdit na klasická paliva.

Čtěte také

„V Česku určitě. Svět se možná posune o kousek dál k elektromobilně a různým dalším alternativním pohonům, ale Česko je přeci jenom trošku konzervativnější v tomto ohledu a má ještě co dohánět,“ vysvětluje František Dvořák. Uvidíme, kolik toho za 10 let doženeme. A jaká je vaše vize? Hlasujte až do konce listopadu na www.cesko2023.cz.

autor: pgj
Spustit audio