Oleje se předražují

6. květen 2008 13:10

Čas od času se na tachometru ukáže počet ujetých kilometrů, kdy nám výrobce auta předepisuje výměnu oleje. Málokdo si ji dnes dělá sám. Má to totiž svá úskalí, především pokud jde o likvidaci toho starého. V řadě případů ale platíme zbytečné peníze za něco, co nás mohlo vyjít daleko levněji.

Po otevření hranic se i k nám dostaly oleje nejrůznější kvality. Právě proto bychom měli být při jejich koupi obezřetní. I tady platí, že nejsme tak bohatí, abychom si kupovali levné věci.

"Málo který zákazník kontroluje parametry toho či onoho oleje. Koupí ho v některém z obřích supermarketů, kde stojí 4 litry kolem 250 až 300 korun, ale normou a kvalitou vůbec nesplňují požadované vlastnosti," varuje Milan Mika z Bosch Car Service.

Vždy bychom tedy měli vybrat olej, který odpovídá normám předepsaným pro daný typ vozidla. Bohužel, většina zákazníků stejně nechá volbu oleje na servisu. Někde ale platíme zbytečně víc, než musíme.

"Domnívám se, že velké předražování motorových olejů je u značkových servisů hlavně zahraničních vozidel. Například můžete koupit Castrol 5W40 za cenu kolem 980 korun, přestože je běžně k dostání za 400 korun. To jasně ukazuje, jak se kvalitní oleje předražují."

Vyplatí se tedy znát olej, který do auta potřebujeme, a obvolat si několik servisů, které skýtají dostatečnou záruku kvality a solidnosti, s dotazem nejen na cenu práce ale i za litr oleje. Svá úskalí pak skýtají auta, o nichž toho moc nevíme.

"Především je třeba respektovat údaje, které jsou v technickém nebo dílenském průkazu. Do starších vozidel nemůžeme nalít plně syntetický olej. To stejné platí pro auta, u kterých neznáme historii a nevíme, na jaký olej předchozí majitel jezdil. Při nechtěném namíchání například syntetického oleje s polosyntetickým nebo minerálním může dojít už po 2000 km k poruše motoru. Agresivní plně syntetický olej rozpustí usazeniny a karbon, udělá z toho brusnou pastu a vydře celý motor."

Především majitelé starších aut pak často zkouší nejrůznější příměsi do oleje, které slibují například zvýšení těsnosti, zlepšení chodu motoru a já nevím co ještě.

"Podle mě jsou současné oleje třídy 50501, 50601, 5W30 natolik kvalitní, že žádné přísady nejsou potřeba."

Takže, další vyhozené peníze. Ono, zastavit se, zamyslet se a třeba chvíli počítat se zpravidla vyplatí.

autor: pgj
Spustit audio