Omezení na dálnici D1 u Šternova bude do 20. prosince
I když právě dnes končí rekordní, 202 dny trvající, uzavírka u Velké Bíteše, pak to neznamená, že pro letošní rok práce skončily. Naopak. Jak už jsme vás informovali, bude se pokračovat prakticky až do Vánoc. V pátek odpoledne ministerstvo dopravy povolilo prodloužení obousměrné uzavírky mezi 44. a 48. kilometrem dálnice D1. A řidiči jsou z toho celkem překvapeni.
„Je to hodně zvláštní, nevím, jak dlouho to bude trvat. Když to nestihli, tak se to udělat musí. Myslím, že dneska jsou všechny termíny tak našponované, že se to nestíhá, takže dokud jim to dovolí počasí, ať dělají.“ A to je přesně příklad úseku Šternov - Psáře, protože tady začali s modernizací až jako poslední, v polovině července, a tak na provizorní rozšíření vozovky a úpravy ve středním dělícím pásu nebylo tolik času.
Kdo však v minulých dnech jel nebo teď jede v okolí 45. kilometru dálnice D1, tak musí uznat, že kolem „díry“ uprostřed dálnice panuje čilý pracovní ruch a podle Ivana Čásenského z Ředitelství silnic a dálnic se teď dělají práce, které nejsou tak závislé na počasí. „Pokládá se teď drenážní systém a elektro a optokabely a je potřeba osadit svodidla. Tam nám technologie umožňují za těchto podmínek pracovat,“ říká Ivan Čásenský.
Samozřejmě ale může začít sněžit a právě proto v levém pásu, tedy pracovním, nesmí být složený žádný materiál a stroje musí být připravené kdykoliv opustit staveniště. Což byla hlavní podmínka ministra dopravy v demisi Zdeňka Žáka pro prodloužení uzavírky až do 20. prosince. „Že bude garantován za jakýchkoliv okolností průjezd dvěma pruhy. V případě zhoršení povětrnostních podmínek se bude firma podílet na zimní údržbě a dá k dispozici uzavřený pruh opět uživatelům dálnice a uspoříme prostředky za provizorní sanaci staveniště a jeho obnovení na jaře,“ vysvětluje Zdeněk Žák.
Naopak ostatní modernizované úseky se už uložily k zimnímu spánku a tomu musí předcházet takzvaná pochůzka a to za účasti zástupců ministerstva dopravy, Ředitelství silnic a dálnic, policie a samozřejmě stavební firmy. „Abychom vyhodnotili, že je možné pustit provoz, že tady jsou všechny bezpečnostní prvky umístěny, svodidla, zábrany, které jsou potřeba, že jsou opraveny výtluky,“ popisuje Ivan Čásenský.
A na jaře se udělá stejná pochůzka a začne se znovu pracovat. A jen tak mimochodem, i když modernizace je zatím v polovině, tak podle Borka Růžka ze stavební firmy Colas tady proběhlo něco jako dočesná. Přeci jen po více než půlročním každodenním kontaktu se dělníci uvidí opět až na jaře. „Určitě v každé firmě a v každé partě to tak bývá, že před Vánocemi tyto dočesné jsou,“ říká Borek Růžek. Pokud počasí dovolí, pak pokládka nového povrchu na dálnici D1 začne už v březnu.