Ovládáte pravidlo zipu? Můžete zazářit při modernizaci D1

20. květen 2013 09:10
Logo

Modernizace dálnice D1 zatím žádné závažnější problémy řidičům nepřidělala. Další zkouška nervů řidičů je připravena na tyto dny. V úseku Větrný Jeníkov – Jihlava se totiž mění dopravní značení. K tomu musí silničáři opakovaně svést dopravu do jednoho pruhu. V takovém případě platí pravidlo zipu, a to bohužel příliš neumíme.

„Co se týká pravidla zipu – řazení do jednoho jízdního pruhu, dochází k němu v bezprostřední blízkosti uzavírky – stažení do jednoho jízdního pruhu. Vozidla se střídavě řadí za sebou tak, jak přijíždí, aby byla zajištěna plynulost silničního provozu,“ popisuje šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

Čtěte také

A právě to, kde se řadíme, dělá řidičům problém. „Teoreticky platí, že začátek zipování závisí na hustotě dopravy. V Americe proběhly výzkumy – když je nízká hustota, je skoro výhodnější, aby se vozidla zařazovala půl kilometru před místem omezení.,“ vysvětluje Pavel Přibyl z Ústavu dopravních systémů při ČVUT.

Jedni se totiž řadí příliš brzo, další pak dojedou až na samotný konec končícího pruhu a tam vyžadují přednost. „Nejhorší je, když řidič v hlavním proudu zastaví, dá přednost autu, které se zařazuje a potom mu trvá sedm až osm sekund, než se znovu rozjede. Mezitím za ním zastaví 20 dalších aut,“ říká Pavel Přibyl.

Vše bychom pak měli dělat tak, abychom byli pro ostatní čitelní. „V každém případě dát zřetelně blinkr, zařazovat se tak, abych neohrozil řidiče v tom proudu, do kterého jedu a řadit se, když vidím, že k poslednímu vozidlu zbývá mezera na pět až šest automobilů,“ tvrdí Jiří Patera z High Car training.

Čtěte také

V prvé řadě jde vždycky o plynulost. Prostě nikdo nesmí zastavit. Jakmile jeden zastaví, kolona okamžitě narůstá. „Jakékoliv zastavení vozidel, která jedou průběžnou rychlostí třeba 60 km/h, okamžitě vyvolává problémy s kolonami,“ dodává Pavel Přibyl.

Je to tedy jen o odhadu a vzájemném respektu. Některé studie uvádí, že správné zipování dokáže zkrátit čas strávený v koloně až o 40 %. Všichni by se tedy měli začít řadit zhruba 20 metrů před samotným koncem jednoho pruhu, všichni pak ve stejném místě tak, aby se zařadili plynule za jízdy. Jakmile se kolona zastaví, zip nám už nepomůže.

autor: pgj
Spustit audio