Pětihodinné sobotní prodloužení uzavírky D1 – čeká na stavební firmu pokuta?
Pětihodinové prodloužení úplné uzavírky dálnice D1 u Lokte bude mít svou dohru. Ministerstvo dopravy chce vysvětlení, proč ke zpoždění došlo a hlavně bude hledat způsob, jak v takovém případě zajistit průjezdnost objízdných tras, což byl v sobotu problém.
Když se před měsícem při bourání prvního mostu u Větrného Jeníkova protáhlo uzavření dálnice o hodinu a půl, pak to ministerstvo dopravy příliš neřešilo. Naopak, vzalo si z toho poučení a pro bourání hned šesti mostních nadjezdů stanovilo uzavírku o dvě hodiny delší – plánovaně měla být D1 neprůjezdná celkem 14 hodin. Jenže mezi Loktem a Koberovicemi to nakonec bylo hodin 19 a to už nezůstane bez následků.
„Jsme připraveni vyzvat konsorcium zhotovitelů, aby nám předložili analýzu, proč se tak stalo. Zejména by nás zajímalo, z jakého důvodu se to protáhlo o takovou dobu, abychom se mohli ponaučit pro případné příští uzavírky a také proto, abychom zvážili nějakou sankci pro konsorcium zhotovitelů,“ říká Ján Skovajsa z odboru pozemních komunikací.
Kdy se dálnice otevře?
Problémy způsobil nejstarší z celkem šesti bouraných mostů, příliš tvrdý beton 70 let starého mostu dlouho vzdoroval a pak se téměř deset hodin odklízely jeho trosky z pravého pásu dálnice, kam se měla vrátit auta. Řidičům úplné uzavření dálnice nevadilo, některé ale rozčílilo, že nevěděli, kdy se dálnice opravdu otevře. Například tato paní, co čekala u příbuzných.
„Koukala jsem se na ČT1, v jednu hodinu byly zprávy, kde slečna moderátorka říkala, že to bude za pár minut zprovozněné. Myslím si, že musejí mít nějaké echo, ne? Támhle stojí policisté, ti to musí vědět. Nejvíc mě štve, že tady není ukazatel, kterým směrem se máme na objížďku dát tady na křižovatce.“
V té chvíli se ovšem kvůli hustému provozu z této křižovatce jezdilo do Brna doprava i doleva – jak plánovaně přes Ledeč nad Sázavou, tak nouzově přes Čechtice. Jenže ani na jednu stranu to nebylo jednoduché. U Ledče komplikovala od rána provoz dodávka, co spadla do příkopu a jak potvrzuje telefonát našeho posluchače do Zelené vlny, na druhé trase byl problémem most. „Na oficiální objízdné trase, kterou je vedená doprava, se rekonstruuje most. Jezdí se po provizorní komunikaci a kyvadlově. Objížďka je strašně dlouhá a vrcholí to tímto.“
Výhledově nás čeká ještě jedno zastavení dálnice D1, zřejmě v polovině srpna kvůli bourání dvou mostů mezi Šternovem a Psářemi. Což je oblast, kde je také velmi problematické najít vhodné objízdné trasy a proto se budou dopředu řešit i alternativní trasy oficiálních objížděk.
„My se budeme bavit s dopravní policií o tom, jakým způsobem objízdné trasy vyznačovat, kudy, zda skutečně nezvážit objízdné trasy dvě – pro každý směr zvlášť,“ vysvětluje Ján Skovajsa.