Po dálnici D11 do Plzně nebo Hradce Králové? Znáte značení našich dálnic?
Dělat dopravní zpravodajství není jednoduché. Jednak je potřeba vybrat ze všech dopravních událostí to nejpodstatnější a potom je dobře přiblížit řidičům. Pokud bychom totiž používali jen oficiální označení silnic a dálnic, pak by mnozí motoristé nevěděli, o čem je řeč.
Udělali jsme pokus a řidičů v Praze jsme se ptali, jestli tuší, o které městě mluvíme, když říkáme, že na R1 se stala na 82. kilometru nehoda. „To bych určitě netušil. R1, to nevím, takto z hlavy vůbec.“
„Já ale myslím, že víte, kde to je. R1 je Pražský okruh a 82. kilometr je sjezd na Jesenici, takže je to vlastně u dálnice D1.“
„Takže to místo znám, já vlastně asi pět kilometrů odsud pracuju, takže přesně vím, kde to je. Ale tato kilometráž mi nic neříká.“
Označování silnic a dálnic tedy není jednoduché. „Ředitelství silnic a dálnic používá k označení písmena a čísla, takže máme dálnici D1, D2, D3, D5, D8, D11,“ vysvětluje vedoucí ostravského Národního dopravního informačního centra, Ctirad Weismann. Jenže čísla jsou pro mnohé málo. Tušíte, kam která dálnice vede? „D1 do Brna, D5 Plzeň, na Hradec nikdy nejezdím, takže to nevím.“
„D11 je myslím Hradec, D3 je v Jižních Čechách, D8 to je sever – Ústí nad Labem a tak dále,“ hádají řidiči. A tak je potřeba dopravní informace tak trochu polidštit – ke strohým číslům přidat nějaký identifikační bod, a tak se říká hradecká, plzeňská nebo brněnská dálnice. Jak to vzniklo?
„Jsou to zažité staré názvy, které vznikly, když se dálnice budovaly. Takže je to o tom, kam, na jaké město dálnice z Prahy vedou,“ vysvětluje redaktor Zelené vlny Bohuslav Beneš. Trošku problematická je v tomto směru dálnice D8, která se začala stavět už v roce 1984, stále však ještě není hotová a tak vžitý název teplická, může být pro některé řidiče zavádějící. „Kdybychom v hlášení Zelené vlny řekli třeba ústecká anebo dokonce drážďanská D8, spoustu řidičů by nevědělo, o co jde,“ upozorňuje Bohuslav Beneš.
Zvláštní kapitolou je dálnice D1, které stále chybí kus u Přerova, a přesto mnozí řidiči jedoucí z Prahy do Ostravy mají pocit, že i díky rychlostní komunikaci R35 u Olomouce, stále jedou po D1. „Není to tak, ale mi ho přitom necháváme, aby to nebylo matoucí. Stále jsou to dva pruhy, stále to vypadá jako dálnice, i když to dálnice není. Když je potom nějaký problém na R35 u Olomouce, tak já nechám, že je to prostě dálnice z Ostravy na Olomouc, aby to řidiče nemátlo,“ vysvětluje Bohuslav Beneš. Dopravní vysílání Zelené vlny je tedy určitě dobrý společník na cesty.