Podaří se zlikvidovat drahé vícepráce?
Dělníci se vrátili na problémovou část dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší na Žďársku. Práce se tam nedávno zastavili poté, co firma začala po státu požadovat více peněz. Na místě jsou také experti Ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic, aby stavbu kontrolovali. Do budoucna chce stát nastavit pro účtování víceprací přísnější pravidla.
Původně to měla být jen běžná pracovní schůzka ministra dopravy a jeho podřízených. Nakonec Zdeněk Žák přichází před dva televizní štáby a mikrofon Radiožurnálu s pravidly, jaká tu ještě nikdy nebyla. „Společně s představiteli státních investorských firem jsme se dohodli, že začneme krotit velký problém takzvaných víceprací,“ říká Zdeněk Žák.
Ministr dopravy stojí ve stínu vstupního schodiště svého úřadu a vyjmenovává nové sedmero boje proti vícepracím. „Na rozdíl od minulosti budou náklady na vícepráce odsouhlaseny dopředu. Nebudou vyúčtovávány a schvalovány v balíku, ale bude muset být prokazatelně vyúčtována každá jednotlivá vícepráce. U každé budeme chtít vědět, kde je příčina, co způsobilo danou vícepráci,“ vysvětluje ministr dopravy Zdeněk Žák.
Z každé vícepráce budou úředníci vyvozovat systémové závěry nejen proto, aby určili viníka, ale hlavně proto, aby se taková situace už nemohla opakovat. Pokud bude na vině nedokonalý nebo chybný projekt, stát bude podle Zdeňka Žáka vymáhat škody na projektantovi.
„Vždycky bude součástí řešení personální opatření – od finančního postihu přes rozvázání pracovního poměru až po trestně právní odpovědnost tam, kde škody budou větší.“ Nová pravidla platí okamžitě. Pokud se tedy zjistí, že současná modernizace D1 není projekčně připravená dobře, mají projektanti problém. Nemůže ale hledání viníků, vyvozování systémových závěrů a schvalování víceprací předtím, než se do nich stavebníci dají výstavbu zdržovat?
„Jsou stanovené jasné lhůty, dokdy se musí investor zhotoviteli vyjádřit k navrhovanému řešení a ve své podstatě jsou lhůty v řádu dnů – pět nebo 10 dnů – to znamená, toto protažení výstavby bezesporu stojí za to, abychom minimalizovali vícenáklady,“ říká šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák.
Všechna tato pravidla jsou zapracována do nové vnitřní směrnice, která je právě před schválením. „Vícepráce, které eventuelně mohou na stavbách být, musí být schváleny dopředu – už od podzimu minulého roku. Takto to probíhá na všech stavbách Ředitelství silnic a dálnic,“ konstatuje David Čermák.
Tato pravidla platí také na železnici, zdůrazňuje ministr Zdeněk Žák a vrací se k D1 k úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší, kde stavební firma nedávno zastavila práci, protože požadovala proplacení víceprací kvůli údajně horšímu stavu krajnic. „Projednali jsme také, co budeme dělat, kdyby stavba nepokračovala. Ale stále věřím, že nejlepším řešením je konsenzuálně se dohodnout na pokračování,“ říká Zdeněk Žák. Stavební práce na problémovém úseku se rozjely. Na dělníky bude dohlížet velká státní kontrola složená ze zástupců ministerstva, ředitelství silnic a dálnic a fondu dopravní infrastruktury.