Podraží kvůli elektromobilům parkovací stání v domech?
Elektromobilita začíná ovlivňovat výstavbu nových garáží. Nároky na prostor a protipožádní opatření se můžou podepsat na nákladech.
V roce 2021 si řidiči v Česku přihlásili přes 200 tisíc nových automobilů. Vyplývá to z Centrálního registru vozidel. Elektromobily tvořily zhruba 1 procento z nich. Meziročně navíc počet nově registrovaných aut na elektrický pohon dokonce o pětinu poklesl. I tak ale tuzemští stavbaři a developeři musí elektrické motory v autech zohledňovat už teď. Například při stavbě nových garáží.
Čtěte také
Doporučení hasičů
Jeden důvod uvádí hasiči. Podle nich se totiž elektromobily v porovnání s vozidly s klasickým spalovacím motorem hůř hasí. A to v případě, že začne hořet baterie. Hasiči už sestavili metodické doporučení, které říká, jak by měly například podzemní garáže vypadat, aby tam mohli hasiči bezpečně zasahovat. Píší v něm třeba o nižší parkovací kapacitě. Ale třeba taky o nádrži s vodou, kam by se uhašená vozidla ponořila, aby se baterie znovu nevznítila.
Co na to developeři
Například Jan Klečka ze společnosti Metrostav říká, že už teď vybavují nové garáže například vodiči na elektrický proud. Ty zatím nemají uplatnění, ale v budoucnu – až bude počet elektro aut vyšší – tak bude díky nim garáž připravená na připojení nabíječek.
Pokud by ale stavbaři měli dodržovat důsledně ono nezávazné metodické doporučení hasičů, stoupaly by podle Klečky náklady na nové garáže dost rychle.
"Kdybychom ctili to takzvané metodické doporučení, tak by to mělo dopad mnohem větší. Protože to s sebou nese prostorové nároky. Plus tam je ten požadavek na rozšíření parkovacího stání na tři a půl metru, což má obrovský dopad, protože standardně stavíme mezi dva sloupy, které jsou v průměrné vzdálenosti 7 metrů, tři parkovací místa. To bychom tam museli mít dvě," vysvětluje Jan Klečka.
Čtěte také
Kdy začnou pravidla platit závazně?
Zzatím jde pouze o doporučení. V budoucnu by ale měl vzniknout závazný pokyn, co mají garáže určené převážně pro elektromobily technicky splňovat. Už ustavená pracovní skupina, složená z členů ministerstev, ale taky stavbařů a právě hasičů, bude o první podobě tohoto pokynu jednat na konci ledna.
V Česku je nyní registrovaných celkem přes 6 milionů aut. Elektromobilů je zhruba 9 tisíc z nich.