Pojišťovny se musí naučit rozhodovat, zda za nehodu může řidič nebo autonomní auto
Za zhruba 20 let by většina aut na silnicích měla jezdit bez řidiče. Předpokládají to analytici České asociace pojišťoven. V Česku zatím jezdí jen pár autonomních vozidel ve zkušebním provozu, jenže i běžná moderní auta už mají řadu prvků, které fungují bez pomoci šoféra. Je to třeba anti-blokovací systém kol, adaptivní tempomat nebo asistent jízdy v pruzích. Ani tyto systémy ale nedokáží nehodě stoprocentně zabránit. A řidič je pořád tím, kdo je za řízení plně odpovědný.
„I když ty aktivní systémy dokáží částečně sdílet tu kontrolu nad vozidlem, tak v případě nepředvídatelné okolnosti ten řidič musí okamžitě začít se věnovat tomu řízení,“ vysvětluje hlavní analytik České asociace pojišťoven Petr Jedlička. A dodává, že situace se změní právě ve chvíli, kdy po silnici začnou jezdit auta plně autonomní.
„Až bude umožněno to střídání režimu toho autonomního řízení tak v té situaci ta odpovědnost v té fázi autonomního řízení určitě nepůjde za řidičem, ale ty situace, které budou na pomezí, že řidič měl převzít řízení, ale nepřevzal ho, tak na likvidátorovi bude, aby posoudil tu míru zavinění.“
V Česku ale zatím chybí zákon, který by ježdění v autonomních vozidlech umožňoval. Důvodem je i řada etických otázek. Často se jako příklad uvádí situace, kdy by se auto muselo rozhodnout, jestli narazí do skupiny chodců, nebo vyjede mimo silnici a ohrozí tak posádku auta, pokračuje analytik České asociace pojišťoven Lukáš Houska.
„Jsou dva základní přístupy a to občansky odpovědný přístup, kdy algoritmus autonomního vozidla bude založený na minimalizaci počtu obětí, bez ohledu na to, zda ty potenciální oběti by byly vevnitř nebo vně vozidla, anebo přístup orientovaný na zákazníka, kdy bude preferovat bezpečnost té posádky. “
Česká asociace pojišťoven předpokládá, že v případě autonomních vozidel by průměrný počet nehod mohl klesnout ze současných 3,5 tisíce škod na 100 tisíc aut na pouhých 500.