Policie a jejich "mašiny"

4. březen 2008 13:00

Dnešní ochlazení po jarním počasí uplynulých dnů už je zřejmě jen poslední záchvěv zimy, a tak nažhavení motorkáři mohou leštit své stroje. S přicházejícím jarem se začínají probouzet i policejní motorky a ty opravdu silné získali dopravní policisté na konci roku 2006. Ale jak jsme zjistili, v jejich využívání jsou ještě rezervy.

Čtyřicet silných motorek o objemu 1300 ccm netvoří samostatnou policejní flotilu, ale po dvou, třech Hondách dostaly jednotlivé krajské správy a dálniční oddělení. Proto nejsou na silnicích tak hodně vidět, ale jak přiznávají sami řidiči, vzbuzují respekt.

"Když je to velká motorka, tak o respektu není diskuze."
"Určitě a vypadají mnohem lidštěji."

Jenže to nebyl ten hlavní důvod, proč si česká policie pořídila silné motorky.

"Je to mobilní dopravní prostředek, který nebrání policistovi dostat se včas k místu nehody i v případě zácpy, nebo případně může sloužit k zastavení agresivního řidiče," vysvětluje Jaroslav Pavelka z policejního prezídia a jak z praxe potvrzuje Josef Voříšek, například na řidiče kamiónů silná motorka funguje.

"Třeba na Jižní spojce to u kamionů budí respekt, protože vědí, že na motorce se k nim velmi rychle dostaneme. Dřív jste mohl vidět kamiony na Jižní spojce ve všech pruzích, ale dnes jsou všichni pěkně v pravém pruhu a nikdo se nedá chytnout."

Jenže určitě nejsem sama, kdo viděl policistu na silné motorce v poklidu projíždět třeba právě Jižní spojkou, přestože v levém pruhu kolem něj prosvištěl nějaký spěchálek. Proč za ním policista-motorkář nevyrazí?

"Můžu ho zastavit a zkontrolovat doklady, zda má vše v pořádku, ale s dokazováním rychlosti je to těžké, protože na motorkách nemáme radar. A podle tachometru přece nemohu nikoho trestat."

A tak silné policejní motorky vyrážejí přes dopravní zácpy k nehodám pro jejich rychlejší vyřešení anebo doprovázejí nadměrné náklady či delegace. Motorky jsou brány jako součást vozového parku, takže policista se může v podstatě rozhodnout, jestli využije auto anebo právě tuto silnou motorku. Není totiž zase tak jednoduché najít mezi 1300 dopravními policisty takové, kteří bez problémů zvládnou jízdu na tak silném stroji.

"Nemůžeme posadit člověka, který jezdil na motorce o objemu 250 ccm, na takto silnou motorku. Dotyčný musí projít školením. My jsme záměrně proškolil dvojnásobný počet policistů, aby bylo zajištěno využití těchto motocyklů, ale vzhledem k tomu, že na útvarech dopravní policie je velká fluktuace, tak s tím jsou problémy."

A i proto česká policie v současnosti neuvažuje o nákupu dalších silných motorek.

autor: evk
Spustit audio