Poradíme vám, jak ochránit auto proti kroupám
Když meteorologové hlásí kroupy, jsou majitelé aut parkujících mimo garáž nervózní. Až se totiž předpovědi vyplní, přijdou o svůj majetek, protože kroupy auto většinou poškodí. Vůz sice neztrácí svou přepravní funkci, ale jeho finanční hodnota je kvůli poškozenému vzhledu dramaticky nižší. Právě to řadu řidičů stresuje, ale přitom se tomu dá docela snadno zabránit – třeba vhodnou pojistkou.
Mohlo by se zdát, že ti, kteří mají auto dobře pojištěné, se nemusejí ničeho bát. „Proti kroupám se můžete pojistit buď v rámci havarijního pojištění, kdy se na to budou vztahovat veškeré spoluúčasti jako na ostatní rizika, nebo se nově můžete u většiny pojišťoven připojistit i v rámci povinného ručení,“ říká Pavel Ronovský ze serveru Česképojištění.cz.
Zájem o připojištění proti kroupám vzrostl zejména po velkém krupobití před dvěma lety. „Pro pojištění proti kroupám pojišťovny nabízejí většinou dvě varianty. Buď je součástí rozšiřujícího balíčku, který obsahuje i další rizika, nebo je možné se proti nim připojistit. Připojištění stojí ročně zhruba mezi 300 až 1.500 korunami ročně s limitem maximálně 50 tisíc korun proti kroupám. Zároveň je tam spoluúčast od 500 do 10.000 korun,“ pokračuje Ronovský.
Jenže i když máte auto pojištěné, kroupy chlebem a solí vítat nebudete. Příběhů o tom, jak do auta fouká, teče nebo jak je hlučnější po opravě škody po kroupách, je plný internet. Ne vždy se totiž opravou povede vrátit auto do stoprocentního původního stavu. Taková je bohužel realita. Proto se vyplatí i pojištěné auto před kroupami schovat. Ideální jsou sice placená, ale zato krytá parkovací stání, v nouzi poslouží cokoliv včetně mostních oblouků a nejrůznějších předem vytipovaných míst pod střechou – například na některých vlakových nádražích se taková místa dají najít.
Speciální plachta je jako tenká deka
Prozíravý řidič má pro tyto případy speciální plachtu. „Na vnitřní straně je všitá asi třímilimetrová vrstva pěny podobné molitanu, která dokáže kroupy zastavit tak, aby se nepoškodil lak nebo nepromáčkla karosérie,“ popisuje Josef Franců ze společnosti Hobbycar.
Plachta je ve spodní části aretována lemem, takže z auta neuletí ani v silném větru, který zpravidla krupobití doprovází. Cena je sice vyšší, než je v segmentu běžné, pohybuje se kolem 2 až 2,5 tisíce korun, ovšem plachta proti kroupám chrání auto i před ostatními vlivy – třeba před smůlou ze stromů v chorvatském kempu nebo před deštěm a sněhem.
„Prodeje napovídají, že tato plachta funguje, protože se každým rokem zvyšují. Pokud už někdo plachtu kupuje, většinou vybere tento speciální typ. Je to vlastně podobné, jako kdybyste na auto položili tenkou deku,“ uzavírá Franců.
Deka je posledním z řešení, které jsme ještě nezmínili. Vy, kteří s tím máte zkušenosti, víte, že je nejen problém najít deku odpovídající velikosti, ale hlavně ji v bouřkovém větru na autě udržet.