Požár elektroauta: Hasiči chtějí vyprošťovací speciál ve všech krajích
Při požáru elektromobilu šplhají teploty do tisíců stupňů. V podzemních garážích to je extrémní nebezpečí. Vozidlo je potřeba vytáhnout ven. Na to mají hasiči speciál.
Čtěte také
Jak hasit auto se spalovacím motorem, to už mají čeští hasiči v malíku. Poradit si s požárem elektromobilu je pro ně ale mnohem složitější. Sbor proto dokončuje nová přísnější pravidla pro velké garáže, kde se elektromobily dobíjejí. A zároveň chtějí hasiči pořídit i další speciální vyprošťovací techniku.
"To je náš speciál, který my jsme si postavili," představuje mluvčí pražských hasičů Martin Kavka větší červené vozidlo. To má na své zadní zvláštní zařízení s řetězy.
"Je to takové téčko, které známe i z těch větších odtahových služeb, kdy ono najede pod auto, pod přední část, nadzvedne tu přední část auta a vytáhne ho. Takový vláček," přirovnává Martin Kavka.
Zatím v Praze, v plánu jsou všechny kraje
Speciálním vyprošťovacím vozidlem zatím v Česku disponují jen právě pražští hasiči. Jak velkou pomoc pro ně představuje?
"Já si myslím, že pomoc je to velká. Není to jenom na hořící elektroauta, ale ten vyprošťovací automobil zasahuje vlastně v průběhu celého roku i u dopravních nehod a u dalších technických zásahů, kde je potřeba," podotýká Kavka.
Takových speciálních aut by podle šéfa Hazsičského záchranného sboru Vladimíra Vlčka měli mít hasiči víc: "Chtěli bychom rozšířit tento typ vozidel na všechny kraje."
Čtěte také
Tisíce stupňů Celsia a komplikované hašení
Recept, jak efektivně uhasit hořící elektro auto, zatím hasiči hledají. Podobně jsou na tom i jejich kolegové v zahraničí. "Dá se říct, že elektromobily neumíme hasit," podotýká Vlček.
Největším problémem u elektroaut je podle hasičů hořící baterie. Teploty pak stoupají i k několika tisícům stupňů Celsia a z auta se valí toxický kouř.
Jeden elektromobil hasily jednotky z Prahy loni v květnu. Červené auto začalo hořet v podzemní garáži. Majitel tehdy odhadl škodu na asi milion korun.
Nová pravidla pro garáže
Auta na baterie začnou podle hasičů hořet většinou při nabíjení. I proto náměstek Petr Mikloš za sbor dokončuje vyhlášku s přísnějšími pravidly pro velké garáže: "To, co tam primárně přibude, bude detekce. A u těch největších garáží – ne u těch stávajících, ale u těch nových – to pak bude odvod tepla a kouře."
Hasiči za loňský rok evidují do listopadu čtyři požáry elektromobilů. Dva z nich byla nákladní auta.