Pražská magistrála povede pod zemí

15. květen 2008 13:00

V současné době centrem Prahy projíždí na 80 000 aut denně. To určitě není pro její obyvatele příjemná věc. Navíc vše komplikují semafory, před nimiž se tvoří dlouhé kolony. I kvůli tomu byl nedávno představen návrh, o němž se dlouho uvažovalo, a to svedení magistrály pod zem. To by ulehčilo situaci i řidičům, kteří Prahou pouze projíždějí. Má to svá ale...

Aby práce na přestavbě magistrály mohly vůbec začít, je důležitá jiná stavba.

"S tím souvisí zprovoznění podstatné části městského okruhu tak, abychom řidičům mohli nabídnout alternativní trasu. Ovšem ne takovou, která povede v těsné blízkosti obytné zástavby," vysvětluje Jan Heroudek z magistrátu hlavního města Prahy.

Pražský okruh zatím nabírá zpoždění, ale odhaduje se, že práce by měly začít nejdříve po roce 2010. Kdy bude vše hotovo, to ještě není nic známo.

"To už vůbec nelze v tuto chvíli říct, protože termín dodávky nebo lhůta dodávky vyplyne s výběrového řízení. V současné době není ani vybraný zpracovatel projektové dokumentace pro stavební povolení, takže to zbytečně předbíháme."

Mnohé napadne, jak se pod zem, kde vedou dvě trasy metra, vejde ještě tunel pro auta.

"Z hlediska založení je trasa magistrály mimo trasu metra C. Co se týče trasy A, ta už je vedena pod trasou C, takže je dostatečně hluboko na to, aby nad ní mohla vést magistrála."

Všechen provoz tak povede pod zemí za Národním muzeem, které pak bude opět spojeno s plochou Václavského náměstí. Na něj by se tak mohly vrátit tramvaje. Důvod je čistě praktický.

"Nemáme vhodnou náhradu za tramvajovou trať v Ječné ulici. Pokud zde tedy dojde k nehodě nebo je tu potřeba něco opravit, systém kolejové povrchové dopravy okamžitě kolabuje."

Výsledkem by měly být dva pruhy v každém, směru, což znamená snížení průjezdnosti. Navíc bude potřeba vyřešit, kde větší počet pruhů na příjezdu snížit.

"Podle představy hl.m. Prahy by tunel nemělo být dlouhý, měl by vést mezi Čelakovského sady a parkovištěm Slovan. V prostoru parkoviště Slovan je to přirozený výjezd z hlediska konfigurace terénu. Čelakovského sady jsme zvolili kvůli tomu, aby se co nejméně zasahovalo do obytných domů a jejich základů."

Jenom pro zajímavost. Kdyby se prodloužil interval semaforů na náměstí I.P.Pavlova o pouhé 2 sekundy, pak stojící kolona naroste z Legerovy ulice až na Pankrác. Vše by ale měl ulehčit už v úvodu zmiňovaný obchvat Prahy.

autor: pgj
Spustit audio