Přechody svítí
Při přecházení silnic jsme podle statistik stále neopatrnější. Z deseti lidí, kteří letos zahynuli na přechodech, si za to čtyři v podstatě mohli sami - vstoupili do vozovky bez řádného rozhlédnutí. A zřejmě je neodradil ani stále se zvyšující počet bezpečnostních prvků na přechodech pro chodce. O jaké jde konkrétně?
Pro bezpečné přecházení je nejdůležitější, aby řidič viděl chodce včas a stihl zabrzdit.
"Přechody pro chodce můžeme zvýraznit jak vodorovným značením - bílé pruhy na jinak barevném podkladu doplněné o retardéry, tak svislým - výraznější reflexní fólie nebo vlastní směrové výstražné značení," přibližuje Pavel Šuster z ministerstva dopravy.
Od zpomalovacích prahů se ale pomalu ustupuje, protože jednak neměly dlouhou životnost a také byly hodně hlučné, takže obyvatelé okolních domů si na ně stěžovali.
"Prosazujeme vybudovat stavební prahy, které jsou například v Nábřežní ulici v Praze 5. Ale mohu říct, že příprava stavby a získání stavebního povolení je náročná a dlouhodobá záležitost," vysvětluje Miroslav Rajchart z pražského magistrátu.
Novinkou jsou takzvané svítící přechody - v našem hlavním městě jsou k vidění třeba v Dejvicích, další jsou například v Českých Budějovicích nebo v Kolíně. A podle Jana Rafaje z Eltoda fungují tyto svítící přechody na jednoduchém principu.
"Kde je čidlo, které zaznamená přicházejícího chodce k přechodu a z vozovky se rozblikají výrazná bílá světla, která řidič upozorňují na přicházejícího řidiče."
I když to na první poslech vypadá, že se řidič znenadání svítící silnice může polekat, pak z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že to není žádný problém. Naopak, opravdu upozorní na chodce. Ovšem jak říká Miroslav Rajchart: "Osobně si myslím, že nejjednodušší, ale bohužel také velice drahé, řešení je zřizování signalizovaných přechodů."
Jenže i na těch musí chodci zbystřit pozornost, nejen proto, že někteří blázni jezdí i na červenou, ale prostě proto, aby u přechodu nestáli zbytečně dlouho. Takzvané chodecké tlačítko tam totiž nebývá jen tak na okrasu, ale právě naopak - jeho prostřednictvím se chodec musí přihlásit do křižovatky.
"Chodecké tlačítko umožní chodci bezpečně přejít, ale neznamená to, že je preferovaný. Naopak, když si tlačítko zmáčkne, cyklus ho nevynechá a dostane zelenou."
Nicméně, nechť jsou prvky u přechodů jakékoli, pak podle Pavla Šustra je pro bezpečnost chodců nejdůležitější jedna věc.
"Spolupráce a chování řidiče i chodce. Také by měl být vyvážený poměr mezi rychlostí přijíždějícího vozidla a rychlostí chodce, aby bylo přechod bezpečný ."
A na to by měli pamatovat chodci i řidiči.