Premiéry oblíbených malých aut v Ženevě

5. březen 2008 13:10

Po nové Dacii Sandero, která se stane konkurencí naší Škody Fabie, jsme se opět zaměřili na malá auta. Ptáte se proč? V České republice je o ně totiž největší zájem. Do hledáčku jsme si vzali premiéry Fordu Fiesta, Seatu Ibiza a Mazdy 2.

Přestože snad všechna česká motoristická média už před autosalonem v Ženevě avizovala, že si tady světovou premiéru odbude nový Seat Ibiza, hledali byste ho marně. Je tu jen jeho předobraz v podobě líbivé sportovně vyhlížející třídveřové studie nazvané Bocanegra.

"Je to vůz postavený na zcela nové platformě koncernu Volkswagen pro třídu malých vozů. Vystavený model má dvoudveřovou karoserii typu cupé a určité prvky nové Ibizy se tu dají vypozorovat. Očekávaná výstavní světová premiéra bude počátkem dubna na autosalonu v Madridu,"

Vysvětluje Petr Táborský ze Seatu Česká republika. Přestože Ibiza bude mít svou premiéru až na zmíněném domácím autosalonu ve Španělsku, bavit už se, alespoň v náznacích, můžeme o karosářských verzích Ibizy.

"Tří- a pětidveřová karoserie je jistá, ale už tak jisté není, že to bude jedna karoserie."

Seat Bocanegra

To znamená, že se můžeme dočkat i nějakého překvapení nejspíš v podobě sportovní verze Ibizy, což ostatně naznačuje i zmíněná vystavená studie Bocanegra, z níž bude nový model vycházet. Premiéra Ibizy v nové generaci je pro český trh naplánována na léto. Paradoxní je, že konkurenční Ford Fiesta se v Ženevě představuje ve své výrobní verzi, ale do prodeje se dostane nejspíš později než Ibiza, konkrétně na podzim. Také nová Fiesta vychází ze studie, kterou Ford představil na autosalonech pod názvem Verve.

"Designérům se podařilo téměř 90 procent konceptu přenést do finální podoby Fiesty, a to nejen v designu exteriéru, ale také interiéru. Ten je úplně odlišný od všeho, co v této třídě můžete vidět," říká Martin Linhart z českého zastoupení Fordu.

Přestože automobilky v posledních letech stále zvětšují a nafukují své malé modely, u nové Fiesty to neplatí.

Ford Fiesta

"Ford se rozhodl, že malé vozy by měly zůstat malými, byť v České republice to jsou často i rodinné vozy, a že není potřeba podléhat všeobecnému trendu zvětšování aut. Nová Fiesta je tedy přibližně stejně velká jako předchozí generace, ovšem má lépe propracovaný vnitřní prostor a je také lehčí."

Ještě doplním, že nová Fiesta bude nabízena ve dvou karosářských verzích - jako tří- a pětidveřová. Hned vedle stánku Fordu měla světovou výstavní premiéru Mazda 2 v třídveřovém provedení, pětidveřová se už prodává. I když dvojka vypadá úplně jinak než nová Fiesta, možná nevíte, že jde o příbuzné modely.

"Vývoj probíhal společně, protože Mazda patří k Fordu, nicméně Fiesta bude od Mazdy 2 odlišná. Mohli jste to vidět už na designu, ale hlavní rozdílem, který je pro Ford důležitý, budou jízdní vlastnosti."

Mazda 2

Tedy jiné nastavením stejného podvozku. Další nezvratný důkaz automobilové globalizace.

autor: jař
Spustit audio