Při koupi ojetého auta se dívejte i jinam než na stav tachometru
Nákup ojetého auta je zejména v Česku tak trochu sázka do loterie. Při výběru ojetiny často narazíte na uměle omlazená nebo rovnou kradená auta. Velká část z nich má k tomu ještě stočený tachometr. Údaje o najetých kilometrech jsou přitom pro laika důležitým ukazatelem technického stavu vozu. Mnohdy mu ale vůbec neodpovídají. Buďte proto zdravě nedůvěřiví a auto si před koupí detailně prohlédněte.
Automechanik Jan Sündermann radí – vezměte si k ruce technický průkaz vozidla a jako první na autě zkontrolujte takzvaný VIN kód. „To je registrační číslo automobilu, kde se zobrazuje pořadové číslo vozu tak, jak sjede z linky,“ vysvětluje.
Můžete si díky němu ověřit, jestli auto není kradené. VIN kód najdete nejčastěji na čelním skle. Jsou ale výrobci, kteří ho razí na štítek v zavazadlovém prostoru. Do kufru auta se podívejte tak či tak. Mimo jiné tam poznáte, zda auto nebylo bourané.
„Dáte na stranu kobereček, tam jsou takzvané deformační zóny, kde je vidět, jestli bylo auto přestříkané nebo opravované,“ říká Jan Sündermann. V této souvislosti se zaměřte i na lak vozidla. Co hledat, napovídá Jakub Zachariáš z autobazaru Jama Auto:
„Části prachu pod vrstvou laku – poznáme to na čisté karoserii pohledem proti slunci. Pokud nám lak vykazuje nějaké prachové nečistoty, signalizuje to neodborný zásah na vozidle.“ Podívejte se i po malých prasklinkách nebo ošlehaných místech od myčky. A samozřejmě nezapomeňte ani na interiér auta.
„Opotřebení a stáří vozidla můžeme poznat i podle velkého opotřebení interiéru. Je to především ohmataný volant, opotřebené pedály řízení, osahaná řadicí páka, prosezená sedačka, madla dveří,“ říká Tomáš Svoboda z Auto ESA a na konkrétním autě ukazuje laickou expertízu v praxi.
„Na tomto voze je kožený volant, takže to vypadá, že není tolik opotřebovaný. Odhaduji, že by auto mělo mít najeto zhruba 150 nebo 180 tisíc kilometrů. Sedačka také vypadá dobře, i když tady je trošku poškozená od klíčů,“ prohlíží místo řidiče.
Kolik tisíc kilometrů má auto v zádech, ví nejlépe motor. Tak se pro jistotu podívejte i pod kapotu.
„V motorovém prostoru se určitě zaměřte na hlavní vzpěry a hlavní díly, kde je karoserie spojovaná, jestli je tmel původní, jestli je pospojovaný tak, jak má být. Pozor na díl, který až moc svítí, je až příliš nový. To zase signalizuje, že to někdo měnil a něco s tím dělal. To stejné u hlaviček šroubů třeba na uchycení blatníků, zkontrolovat, jestli nejsou omačkané,“ vysvětluje Tomáš Svoboda.
Rychlá i snadná je kontrola takzvaných utopených aut z povodní. Tomáš Svoboda radí zkontrolovat elektrické kontakty pod sedačkou řidiče. Jestli v nich najdete usazené bahno, máte jasno.