Při psaní SMS zpráv za volantem nejde o peníze, ale o život

5. prosinec 2013 13:20

Auto je dnes pro mnohé prakticky kanceláří. Jsme schopni z něj vyřídit ledacos. Nejen po telefonu, ale často i SMS zprávami nebo emaily. Kdykoliv ale vezmeme do ruky telefonní přístroj, i jen abychom se podívali, co nám přišlo za zprávu, nebo si udělali poznámku do kalendáře, hrozí nám pokuta. Na místě to mohou být až 2 000 korun. Ono jde ale podstatně o víc.

Ten, kdo nám volá, zpravidla netuší, že jsme v autě a řídíme, a už vůbec neví, v jaké situaci se nacházíme. A tak nás v klidu zastihne s jakkoliv zprávou, i velmi nepříjemnou. „Ahoj miláčku, prosím tě, nabourala jsem.“ Může se ozvat manželka či přítelkyně. Anebo vám zavolá váš šéf. „Tak tohle bylo naposledy. Já jsem tě varoval, takže zítra si přijď pro věci a vrátit telefon a notebook. Nazdar!“

Čtěte také

Uznejte, že v takovou chvíli se za volantem jen těžko dokážeme soustředit. Telefonování je prakticky stejně nebezpečné jako usednout za volant s nějakým tím promile, což potvrdil i test, který dělali instruktoři z High Car Training. „Mezi 0,6 až 1,5 promile by byla reakce zhruba tak 0,8 nebo 0,9. To znamená, že se vlastně dostávám k tomu, jako bych telefonoval za jízdy,“ konstatuje Jiří Patera. A to je potřeba zdůraznit, že řidiči věděli, že jsou testování a patřičně se snažili správně a rychle reagovat.

Je tady ale ještě u řidiče opilého do určité míry jedna zásadní věc. „Řidič si je vědom, takže se snaží být pozornější, pochopitelně se více bojí, a řidič s telefonem naprosto jednoznačně jede, telefonuje, jakoby se vpíjí do druhé osoby, se kterou mluví,“ upozorňuje Jiří Patera.

Lepší telefon v ruce, než dva vypité panáky

Přece jenom je tady ale jeden rozdíl. Držíme-li telefon v ruce, jsme na tom stejně jako kdybychom si sice dali dva panáky nebo dvě piva, ale stále jsme si vědomi, že jsme zhřešili. Z toho podle některých výzkumů plyne, že. „Paradoxně může být bezpečnější používání klasického telefonu a to z toho důvodu, že řidič, který používá klasický telefon, si je vědom, že dělá něco navíc – něco, co rozptyluje jeho pozornost a co ho zaměstnává a tudíž věnuje větší pozornost provozu, respektive adekvátně upraví styl jízdy v daný okamžik,“ říká Roman Budský z Besipu.

Stále nebezpečnějším nešvarem je posílání SMS zpráv, emailů nebo třeba skypování. „Konkrétně se zjistilo, že když posílá SMS zprávy řidič kamiónu nebo autobusu tak až čtyřiadvacetkrát vzrůstá riziko, neusmrtí sebe nebo někoho jiného v silničním provozu,“ upozorňuje Roman Budský.

Čtěte také

Na svědomí to mají dotykové telefony. U klasických mnozí uměli psát poslepu, u smartphonů musíme displej kontrolovat. „Při psaní průměrné smsky řidič na dlouhých pět sekund odpoutává pozornost od dění na silnici, což je při 90 kilometrové rychlosti v podstatě více, než jeden fotbalový stadion a to je skutečně obrovská vzdálenost.“

Obecně začínají být také, sice moderní a často velmi oceňované, sdružené přístroje, z nichž ovládáme vše potřebné, značným rizikem. Odhaduje se, že každý pátý zemře při dopravní nehodě právě kvůli nevěnování se řízení, a právě moderní přístroje stále častěji odpoutávají naši pozornost.

autor: pgj
Spustit audio