Připomene začátky bodového systému
Nejpodstatnější změna v pravidlech za 40 let vysílání Zelné vlny přišla prakticky nedávno. V roce 2006 začal fungovat bodový systém. I když do dneška platí, že 12 bodů znamená roční zákaz řízení, pak tenkrát to byl strašák, kterého se všichni řidiči báli.
Šlo o tak razantní způsob změny postihu za přestupky, že se prakticky nemluvilo o ničem jiném, až z toho byl tehdejší šéf dopravní policie Zdeněk Bambas překvapen. „Česká republika se věnovala poměrně intenzivně propagační kampani. Je neuvěřitelné, co je poslední měsíc ve sdělovacích prostředcích,“ říká Zdeněk Bambas.
A prvního července skutečně nastala obrovská změna v chování českých řidičů. Raději jeli 45 km/h než aby překročili padesátku a riskovali dva body. Nikdo si totiž neuměl představit, za jak dlouho může nasbírat ten kritický tucet, který znamená roční odebrání řidičského průkazu. Navíc sami řidiči přijímali bodový systém s velkým očekáváním.
„To co se děje na silnicích je strašné. Systém je docela přísný, ale doufám, že zlepší bezpečnost provozu, protože opravdu je to příšerné. Pokud dopadne na piráty, kteří jsou nejhorší, viděla bych v tom naději ke zlepšení.“
Tachometr
Hrozbou byly hlavně automatizované kamerové systémy, které měří rychlost a tak si lidé dokonce mohli nechat přeměřit tachometr, který podle norem musí ukazovat víc. Například o akci pražské městské policie na Letné byl velký zájem.
Rok 2006 se zapsal do historie jako první, kdy na našich silnicích zahynulo méně než tisíc lidí – 956. Jenže už o rok později se ukázalo, že bodový systém má své mouchy a tragické nehody přibývaly. Nestíhající úředníci řešili přestupky až po několika měsících, ale hlavně většina automaticky generovaných přestupků končila bez trestu. Stačilo s odkazem na Listinu svod a práv říct, že auto v té době řídila osoba blízká. Dopravním policistům velel už Martin Červíček a chtěl změnu.
„Odstraněním části ustanovení, která odkazuje na zvláštní zákon, by došlo k daleko lepší vymahatelnosti práva,“ upozorňoval Martin Červíček. Legislativě to trvalo dlouhých pět let, naštěstí tenkrát přišla „Nemyslíš, zaplatíš“. Drastická a na tu dobu hodně drahá kampaň, kterou tehdejšímu ministru dopravy Řebíčkovi mnozí vyčítali. S odstupem času je jasné, že zabrala. Především televizní spot, jak nepřipoutané batole při v podstatě malém nárazu prolétne čelním sklem, nenechal chladným žádného rodiče.
„Upřímně řečeno, se mnou to udělalo docela dost. Má to něco do sebe, jsem zastáncem takových drastických kampaní. Myslím, že je to určitě dobrý nápad, aby si lidé uvědomili, jak se mají na silnicích chovat.“
Od té doby je tragických nehod stále méně, počet mrtvých je skoro poloviční oproti roku 2005, tedy před zavedením bodového systému a zmíněné kampaně. Lepší techniku mají i policisté a to všechno donutilo řidiče více respektovat pravidla i z hlediska bezpečnosti. Ať už jde o povinné svícení, používání bezpečnostních pásů, autosedaček i zimních pneumatik.