Přivezli gumičky a stěrače stírají
Vidět a být viděn. Úsloví, které na silnicích platilo, platí a bude platit vždy. Aby nás viděli ostatní, musíme mít u auta rozsvícená světla kdykoli vyjedeme. Abychom viděli my, musíme mít dostatečný výhled. Nebudeme ale teď mluvit o povinnosti očistit si dostatečně sklo od sněhu a námrazy, ale o, na první pohled, drobnosti - stěračích. Aby nám po skle nerozmazávali špínu, musíme je čas od času vyměnit.
Záleží samozřejmě na tom, kolik toho auto najede a v jakém prostředí. Obecně ale můžeme říct, že by to mělo být jednou ročně. A pak je tady ještě jeden případ.
"Stejně jako se zimní pneumatiky mění po čtyřech kusech, nebo tlumiče po párech, tak i když měníme čelní sklo, měli bychom vyměnit minimálně gumičky," radí Tomáš Tichý z Normfestu.
V zásadě jsou dnes používány 3 typy stěračů.
"Buď klasické ramínkové, které mají kovové držáky, v nichž je nasunuta v kovové nebo plastové liště stírací lišta. Nebo jsou stěrače celoplastové - převážně stěrače pátých dveří. A potom celogumové stěrače, které se používají například na Octávkách a Superbech. Všechny lišty mají rozměr 6,2 mm, u nákladních aut je to 8,6 mm."
Současný trend je měnit pouze stírátka. Existují univerzální gumičky, které se dají použít do všech typů stěračů.
"Používají se v délkách 610 a 750 mm, takže prodejce gumiček nepotřebuje plné sklady rozdílných délek pro jednotlivé modely aut."
Jedním z důvodů výměny pouhé gumičky je úspora.
"Materiál vyjde na polovinu ceny celého stěrače a trvá to řádově 3 až 4 minuty."
Gumičku lze samozřejmě jednoduše podle potřeby zkrátit. Guma je odolná a její výhodou je to, že v zimě neztvrdne tolik jako guma silikonová.
"Další výhodou univerzálních gumiček je, že pro klasické ramínkové stěrače je jejich součástí plastová lišta, takže se celá gumička jednoduše zasune do paciček, které se potom zacvaknou a je hotovo."
V zásadě to zvládneme i sami, pak si musíme dát pozor na správnou orientaci, protože gumička má ojedinělý průřez. A teď hlavní důvod proč měnit pouze stírátka nebo jenom gumičky.
"V Evropě jezdí zhruba 200 miliónu aut a to je při ročním intervalu výměny stěrače 8500 tun materiálu, který se musí vyrobit, aby rok pracoval a po roce se opět zlikvidoval."
A nejde jen o likvidaci použitých stěračů, ale i o zplodiny vznikající při jejich výrobě.