Proč je dobré v omezeních na D1 dodržovat rychlost 80 km/h?
Hned třikrát musí řidiči na dálnici D1 snížit rychlost na osmdesát kilometrů v hodině. A to kvůli modernizaci, která je v plném proudu na třech zhruba devítikilometrových úsecích. Naštěstí jsou ve všech omezeních dva jízdní pruhy, i když užší, a tak se kolony netvoří. Musí se jet ovšem pomaleji a tak jsme se řidičů ptali, proč si myslí, že se v omezeních jezdí právě osmdesátkou?
„To by měli asi hlavně vědět ti, co to tam dávají. Asi to má své opodstatnění, když jsou tam technici, kteří opravují vozovku. Asi z bezpečnostních důvodů, asi kvůli všem a hlavně ti stavbaři tam většinou nejsou, což mě udivuje. Tak asi když je tam nějaká uzavírka, může se stát, že na silnici někdo vyjde nebo tam něco upadne, moc jsem nad tím nepřemýšlel, ale snažím se to dodržovat,“ popisují řidiči své dojmy.
Hlavní důvod je však trochu jiný. Odborníci totiž spočítali, že právě při osmdesátikilometrové rychlosti je průjezd uzavírkou nejplynulejší. „Když vozidla jedou harmonicky v daných vzdálenostech a rychlostí kolem 80 km/h, tak je největší propustnost komunikace,“ říká Pavel Přibyl z fakulty dopravní ČVUT.
Pokud však provoz není tak hustý, tak mnozí řidiči jedou uzavírkou i rychleji, klidně i stovkou, ale to už není úplně bezpečné pro stavební dělníky. „Pokud projedete osmdesátkou, tak je ta rychlost a energie, kterou předáváte eventuálním kamínkům na cestě, které odlétávají od kol, mnohem menší, než když tam profrčíte rychlostí 140 km/h,“ vysvětluje Miroslava Bžochová z firmy Colas.
Na dálnicích je to vidět jednoznačně, někteří řidiči mají prostě problém snížit rychlost o 50 km/h. Jak tedy nejlépe ze 130 na 80? Zkusíme to říct s jihlavským policistou Martinem Duškem. Nasedáme do auta a míříme k uzavírce na dálnici D1, zhruba dva kilometry před ní je cedule, která na uzavírku upozorňuje. Co to pro mě jako pro řidiče znamená?
„Musím sledovat dopravní značení, do kterého pruhu se mám řadit, jakou rychlostí mám jet. Rozhodně bychom neměli zpomalovat až za značkou 100 km/h. V okamžiku, kdy ji vidím, začít plynule brzdit, abych se na 100 km/h dostal na úrovni značky. Dál míjíme značku, kde je snížená rychlost na 80 km/h. Platí totéž – plynule zpomalovat, abych v okamžiku, kdy značku míjím, jel osmdesátikilometrovou rychlostí. Toho v mnoha případech dosáhneme jenom tím, že sundáme nohu z plynu,“ popisuje Martin Dušek.