Proč je v Česku málo elektroaut a dobíjecí stanice ztrátové? Změní to dotace pro firmy?
První české nákladní auto na vodík, autonomní asistenty nebo vylepšování sítě nabíječek pro elektroauta – témata "automobilového dne" na ČVUT.
Čtěte také
Inteligentní systémy v autech a elektrický pohon. To v Česku zatím patří spíše k luxusním vozům. Odborníci ale očekávají, že se to brzy změní. Vidět to bylo i na dni automobilového průmyslu Automotive Day, který se konal na ČVUT.
Je budoucnost elektrická, hybridní, nebo vodíková?
Tiché elektromobily, hybridy, vodíková auta. Celkem čtyřicet dva vozidel se předvedlo na třetím ročníku automobilového dne, který pořádá Masarykův ústav vyšších studií ČVUT. Autorem akce je Oldřich Bronec.
"Současná auta jsou vysoce sofistikovaná. To není jenom o pohonu, to je taky o systémech podpory řízení. A mnoho z těch věcí se vyvíjí ve spolupráci s ČVUT," podotýká Bronec.
Čtěte také
Pokročilé asistenty
Odborníci z ČVUT se zabývají například výzkumem autonomního řízení. Zatím to zdaleka nejsou auta bez řidiče, ale některé automobilky například chtějí, aby auto poznalo, po čem zrovna jede, a podle toho upravilo rychlost a pérování.
"To je odvislé od třídy toho vozu, protože ta senzorika bývá dost nákladná. My jsme například dělali detekci příčného prahu na vozovce, takzvaných retardérů. Taky rozpoznání typu vozovky, jestli je to asfalt, jestli je to zámková dlažba, jestli je to vlhké," vysvětluje Zdeněk Hanzálek z Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky.
Spíše v kategorii luxusních vozů se také podle odborníků snáze prosazují moderní pohony jako elektřina nebo vodík. Nákladní automobil byl na výstavě u ČVUT jediný. To by se ale mohlo změnit.
V Česku nebyla podpora nákupu elektromobilů
"Byla oznámena Ministerstvem průmyslu a obchodu výzva na podporu elektromobility pro podnikatele. Je řada zákazníků, kteří čekali, až ta výzva bude spuštěná," říká Josef Pokorný ze Svazu dovozců automobilů.
Podle Josefa Pokorného u nás přibývá elektrických aut pomaleji než v ostatních evropských zemích. Dá se to vysvětlit i tím, že v jiných zemích stát podporuje pořizování aut, zatímco u nás dotuje nabíjecí infrastrukturu.
Čtěte také
"Je více dobíjecích stanic než aut. Průměrná využitelnost dobíjecí stanice se pohybuje kolem jedné, dvou transakcí denně," dodává Libor Hladík z Pražské energetiky.
Podle energetiků jsou současné nabíjecí stanice ztrátové. Je to lepší, nebo horší, než kdyby bylo naopak hodně elektrických aut a nebylo je kde dobíjet? Libor Hladík to přirovnává k otázce, jestli má být dříve slepice, nebo vejce. I o tom budou odborníci na půdě ČVUT diskutovat.