Proč se na opravách dálnic pracovalo v noci jen zřídka? A změní se to?

22. říjen 2013 11:47

Nezvykle teplé říjnové počasí využívají i silničáři. Včera začali opravovat hlavní okružní křižovatku u Hradce Králové, kde se protínají tři frekventované hlavní tahy. O víkendu bude dokonce úplně zavřená, ale už za týden tady budeme jezdit po novém povrchu. Přesto jsou mnozí řidiči přesvědčeni, že opravy mohou být rychlejší. Pokud by se pracovalo i v noci.

Zahraniční zkušenost českých řidičů je totiž jednoznačná. „Když jezdím do zahraničí, tak je vidět, že se tam jede 24 hodin denně. U nás prostě nikdo není.“ A tak není divu, že mnozí řidiči by noční práce při opravách silnic uvítali. „Určitě, někde kde by to nerušilo prostředí, stoprocentně. Tam kde to jde, kde to neruší hlukem, myslím, že by to bylo celkem řešení.“

Jenže práce v noci samozřejmě stavbu prodraží. Zkušenosti z ciziny mluví zhruba o třiceti procentech. A tak i v Evropě se při opravách cest s nočními pracemi automaticky počítá pouze v bohatém Švýcarsku a Německu. Ovšem ani v zemi našich sousedů se to netýká všech silničních oprav.

Čtěte také

„Mají pravidlo, že se to týká dálnic, kde jezdí více než sto tisíc vozidel za 24 hodin v obou směrech. Čeští řidiči to znají z okolí Mnichova. Pokud jsme se bavili třeba se Saskými kolegy, říkali, že jsou donuceni z hlediska intenzity toto dělat pouze na průtahu Drážďany a nikde jinde v Sasku nic takového není,“ přibližuje vedoucí odboru správy dálnic Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření, podle kterého se i na našich cestách občas pracuje v noci – například když se dělal betonový povrch na Pražském okruhu anebo bouraly mosty na dálnici D1.

Německému kritériu – tedy intenzita dopravy kolem 100 tisíc aut - se blíží pouze jediné místo v naší republice. Šestipruhový úsek dálnice D1 u Mirošovic. A právě ten se bude v příštím roce opravovat a po vzoru Německa 24 hodin denně. „Ano, chceme donutit zhotovitele, že tam noční práce určitě budou,“ potvrzuje Jan Hoření.

Jak ale ukazuje současná modernizace dálnice D1, někdy je důležitější, aby byl dostatek dělníků na stavbě především ve dne. Mezi Lhotkou a Velké Bíteší se vinou průtahů za čtyři měsíce neudělalo skoro nic, zatímco na dalších úsecích mají za sebou už téměř polovinu modernizace. Pravidelně tam bývá kolem stovky dělníků, někdy i víc. Ostatně i mnozí řidiči si toho všimli.

Čtěte také

„Jezdím tam a mám pocit, že pracují, ale upřímně říkám, že se na to nějak nesoustředím. Je to můj pocit. Vždycky když jsem, tak to vypadalo, že se tam něco děje. Byla vidět nějaká práce za nimi. Když tam jedu, tak podle některého pracovního tempa, už by tam nějací lidé nepracovali. Pouze na některých úsecích, někde se pracuje. Dost často se koukám a dost často je vidím,“ popisují řidiči práci dělníků na D1 řidiči.

Možná i proto, že díky opravám delších úseků se vždycky dá na nějakém místě pracovat a nemusíme jezdit kolem úplně prázdného staveniště s nápisem technologická pauza.

autor: evk
Spustit audio