Proč se některé mosty nad dálnici D1 nevrátí?
Nejen motoristé budou spokojeni po skončení modernizace dálnice D1. Spokojeny budou i obce, kterým se zhodnotí jejich majetek – nad rozšířenou dálnicí totiž vyrostou zbrusu nové mosty. I když ne všude. Někde se kvůli náročné údržbě raději mostu vzdali.
Most na sto šedesátém a půltém kilometru dálnice D1 má před sebou už jen pár dnů. Pravděpodobně začátkem července půjde dolů a už se tam nevrátí. Po čtyřiceti letech je téměř v havarijním stavu. Obec Nové Sady s 180 obyvateli nemá na jeho náročnou údržbu peníze, a protože po něm vede pouze polní cesta, přijala nabídku Ředitelství silnic a dálnic postavit místo nového mostu náhradní cestu.
„Kdyby nebyl ničím nahrazený, nemáme cestu k pozemkům obce Nové Sady. Měla by být vybudována polní cesta o 200 metrů delší, takže jsme si vyhověli a všichni jsme spokojení,“ neskrývá spokojenost místostarosta Nových Sadů Petr Frantl, že se zbavili břemene, které zatěžovalo jejich rozpočet. U dálničních mostů totiž platí jednoduché pravidlo.
„Vlastníkem daného mostu je ten, jehož komunikace je na mostě,“ vysvětluje Jan Kroupa, ředitel Závodu Praha Ředitelství silnic a dálnic a zároveň potvrzuje, že při jednáních kvůli modernizaci obce dávaly jasně najevo, že mosty jsou pro ně přítěží.
„Obce mosty zpátky nechtějí – už proto, že zákon zakazuje v současné době vracet reklamy zpět a administrativní problémy, které s tím obce mají, jsou obrovské. Také příjmy z reklam nejsou zase tak vysoké, aby jim zpětně nahradily práce údržby. Obec vždycky zvažovala, jestli je pro ni nosní konstrukce zásadní z pohledu přístupu, z pohledu jejich lidí,“ popisuje Jan Kroupa.
Bourání mostů je nutné kvůli rozšíření dálnice a v první etapě modernizace se dotkne celkem 11 nadjezdů – dva z nich na Vysočině se zpátky už nevrátí. Naproti tomu středočeské Všechlapy, kde bydlí zhruba 700 lidí, si po bouřlivé debatě odhlasovaly znovupostavení mostu, přestože po něm skoro nikdo nechodí a jen občas po něm přejede traktor. Visí na něm však reklama.
„Obec má několik set obyvatel, všichni se znají a pragmaticky mi argumentují, jak zdůvodní svým dětem, že jsme měli v majetku most a řekli jsme, že ho nechceme. Tady máme šanci dostat od státu nový, takže most bude,“ říká vládní zmocněnec pro modernizace D1 Jiří Švorc, který byl u tehdejšího jednání zastupitelů.
Sice menší most, ale za státní peníze. Bez toho by totiž D1 nemohla dostat nový kabát. „Kdyby nevydali souhlasné stanovisko ke zbourání mostu, nemohli bychom pod mostem rozšířit dálnici,“ vysvětluje Jiří Švorc.
I když teď se D1 rozšíří pouze o metr a půl, pak pod mosty se naše nejvytíženější dálnice rozšíří rovnou na tři pruhy v každém směru, aby se za pár let mosty zase nemusely bourat.