Proč se snižuje výběr mýta?

9. srpen 2013 13:10

Na mýtu se letos vybere zhruba o půl miliardy korun méně než před rokem. Alespoň to naznačují dosavadní čísla. Důvodem jsou špatně nastavené mýtné sazby. Jak velký propad přinesly a co se s tím dá dělat?

Všechno má na svědomí Memorandum tehdejšího ministra Bárty s Česmadem Bohemia, podle kterého se ve dvou letech po sobě zvedly sazby o čtvrtinu, ovšem s výjimkou aut nejlepší ekologické třídy. A tak si je dopravci začali kupovat, takže reálně došlo ke zvýšení jen čtvrtinovému.

Čtěte také

„Již několik let pokračuje rostoucí podíl vozidel s emisní třídou euro 5 na vybrané mýtné. Aktuálně – za pololetí roku 2013 se podílí více jak 53 % na vybraném mýtném,“ nahlíží do mýtných statistik David Šimoník z Kapsche, který náš mýtný systém provozuje. Měsíční výběr klesá prakticky od loňského prosince, ale nejen kvůli sazbám pro auta třídy euro 5. Do našich mýtných sazeb se nepromítá inflace, takže když je srovnáme ze začátku spuštění mýtného systému a teď, tak se podle Ondřeje Zaorala ze společnosti Inoxive paradoxně dostaneme do záporných čísel.

„Pokud se budeme dívat na průměrného řidiče na průměrném kilometru komunikace, tak v roce 2007 takový řidič zaplatil 4,13 korun za kilometr. V roce 2012 je to již jen 3,83 korun, což je pokles o sedm procent,“ říká Ondřej Zaoral.

Zajímavé je ještě jedno srovnání – i jinde ve světě preferují lepší sazbou nejekologičtější vozidla, ovšem nikde nejsou rozdíly tak vysoké jako u nás. „Zvýhodnění mezi kategoriemi euro 2 a euro 5 je až 50 %,“ upozorňuje Ondřej Zaoral.

Původně mělo mýto jediný úkol – přinést do státního rozpočtu více peněz než kolik nákladní auta zaplatila za dálniční známky. To se povedlo – hned v prvním roce se vybralo o 5 miliard více. Jenže postupně začal mýtný systém mít i funkci regulační.

Čtěte také

„Nejprve to byli páteční jízdy, zdražení, aby se uvolnily dálnice pro osobní auta. Potom přišlo zvýhodnění autobusů, které platí o desítky procent nižší sazby než kamióny. Loni jako poslední přišly takzvané slevy na mýto,“ popisuje Ondřej Zaoral.

A to všechno spolu s už výše zmíněnou preferencí ekologických kamionů vede k nižšímu výběru mýta než před loni. Půlroční statistiky to říkají jasně. „Český mýtný systém vybral za pololetí 4,2 miliardy korun. Celoroční výběr mýta se bude pohybovat kolem osmi nebo 8,1 miliardy korun, takže bude minimálně o půl miliardy nižší než loni,“ vysvětluje Ondřej Zaoral.

Bohužel v příštím roce se vybere ještě míň. Až do konce roku 2014 by se totiž podle dohody mýtné sazby měnit neměly, ale je prostor k tomu, aby se začalo odpovědně řešit jejich nastavení pro další roky.

autor: evk
Spustit audio