Profesní průkazy s odkladem

17. březen 2008 13:00

Od 1. dubna by profesionální řidiči měli pro zisk profesního průkazu podstupovat zhruba desetinásobně delší školení než doposud - 140 až 280 hodin. Nově musejí mít tento průkaz i řidiči, kteří jezdí s dodávkami nad 3,5 tuny, doposud se to týkalo jen nákladních aut nad 7,5 tuny. Jenže, dva týdny před startem zpřísňujících podmínek zatím vůbec není jasné, kdo může školit.

Chybí totiž prováděcí vyhláška, která stanoví, kdo a za jakých podmínek bude školení provádět. Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka to komentuje takto:

"Vyhláška je v současné době v mezirezortním připomínkovém řízení. Na naši obhajobu mohu snad uvést to, že novela byla podepsána panem prezidentem v prosinci, teď je březen, samozřejmě je potřeba nějaký čas na napsání vyhlášky. My děláme všechno pro to, aby vyhláška nabyla účinnosti v dubnu a aby bylo přesně definováno, kdo smí školení provádět."

Jenže, i kdyby to ministerstvo stihlo, pak to rozhodně neznamená, že okamžitě budou k dispozici školící střediska. Jak potvrzuje Vladimír Kydlíček z Česmadu Bohemia, vzhledem k více než desetinásobně vyššímu počtu hodin, jsou vyšší nároky i na školitele.

"Podmínky jsou vázány na prostory, tedy potřebné učebny, na vozidla, odpovídající učební plán a samotné školitele. Je otázka, zda současná školící střediska tyto podmínky splní."

Důvodem náročnějších podmínek pro získání profesního průkazu je sjednocení pravidel v rámci Evropské unie, jenže jak se zdá, Česká republika na to zdaleka není připravena. Tři měsíce na realizaci zjevně nestačí. Problémy totiž čekají i řidiče, kteří už vlastní profesního osvědčení, jenže jim v nejbližší době skončí jeho platnost a budou ho chtít vyměnit.

"Celá věc má skluz, Státní tiskárna cenin zatím nemůže vyrobit v požadovaném termínu nový vzor průkazu profesní způsobilosti. K dispozici bude až ode 1. července. Pokud někomu skončí platnost průkazu v období mezi dubnem a červencem, Obecní úřad obce s rozšířenou působností mu vystaví dočasné papírové potvrzení, že osvědčení skutečně má."

Zdá se tedy, že pro samotné řidiče, vlastníky profesního průkazu, je rozhodující datum 30. září, kdy nejpozději musejí vlastnit nový typ profesního takzvaného Europrůkazu. Ten bude narozdíl od dosavadních dvou let platit pět let a k tomu 35 hodin proškolení. Jisté je, že i přes problémy bude tento průkaz nutností pro všechny, kteří se živí jako řidiči a jezdí auty už nad 3,5 tuny, tedy od podskupiny C1. I tady ale panuje výjimka.

"Týká se to pouze těch, kteří ve smlouvě se svým zaměstnavatelem mají uvedeno řidič. Netýká se to například pekařů. Na druhou stranu, těžko se bude prokazovat, zda řidič je nebo není v trvalém pracovním poměru. Pokud budu tvrdit, že zrovna jedu soukromou cestu, například vezu V3Skou cihly na stavbu, nikdo po mně nemůže chtít pracovní smlouvu se zaměstnavatelem. Lze tedy říct, že tu je určitá mezera v zákoně."

I když to zatím skutečně nevypadá, že už za dva týdny by nová zpřísňující vyhláška mohla platit, máme dobrou radu pro všechny, kteří profesní průkaz zatím nemají a podle nových podmínek by jej mít měli. Běžte se na školení přihlásit ještě do března, protože tam můžete získat průkaz za stávajících podmínek, a hlavně za zhruba 2000 korun. Po přijetí vyhlášky bude cena minimálně desetinásobná.

autor: evk
Spustit audio