Profesní průkazy začínají zítra platit
Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě - tak na tohle pořekadlo si možná vzpomněli na ministerstvu dopravy, když připravovali novelu zákona o odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel, konkrétně té části, která se týká profesních průkazů řidičů-profesionálů. A co je horší, přestože má novela k dokonalosti daleko, platit začne už zítra. V čem je problém?
Skoro ve všem. Jisté je, že hlavním důvodem této vyhlášky je sjednocení pravidel pro profesionální řidiče v Evropské unii, jenže: "Většina členských zemí nic podobného doposud neznala, ovšem my jsme trochu výjimka. V ČR měl řidič vedle řidičského průkazu ještě profesní osvědčení," přibližuje situaci Vladimír Starosta, prezident sdružení dopravců Česmad-Bohemia.
V dalších zemích evropské unie se začnou průkazy vydávat až od 10. září tohoto roku a po přechodnou dobu pouze na základě předložení příslušného řidičského oprávnění. Bohužel, přechod našich průkazů na unijní je výrazně komplikovanější. Doposud profesní průkazy u nás totiž potřebovali jen řidiči aut nad 7,5 tuny, tedy s oprávněním C, a ti si jej také snadno vymění, tedy až budou nejdříve v červenci vytištěny. Nově je ale musejí mít i řidiči aut už od 3,5 tuny. Pokud k tomu mají oprávnění C1, tedy přesně pro tuto kategorii nákladních aut, pak jim k profesnímu průkazu stačí pouze žádost. Jenže, pokud s takovým nízkotonážním autem jezdí díky vyšší skupině C, pak mají problém. Zákon neupravuje způsob, jak už 1. 4. mít tento průkaz v ruce.
"Jedině za předpokladu, že zcela dobrovolně a předvídavě absolvovali školení, které do 31.3. k ničemu nepotřebují," upozorňuje na díru v zákoně předseda Asociace autoškol Ondřej Horázný.
Mnoho řidičů ale právě této možnosti využilo. Především proto, že do 31. března profesní průkaz získali během dvoudenního školení za zhruba 2000 Kč. Podle od zítřka platné novely by museli absolvovat minimálně 140 hodin školení, což je odhadem 20 000 korun. Zákon ale nabízí výjimky - profesní průkaz potřebuje pouze ten, kdo je ve firmě zaměstnán jako řidič, nikoli elektrikář, který byť menší dodávkou jede k zákazníkovi. Ale: "Těžko se bude prokazovat, zda je řidič v trvalém pracovním poměru nebo není. Pokud například řekne, že si právě veze náklad pro soukromé účely, nikdo po mě nemůže chtít jakoukoliv pracovní smlouvu se zaměstnavatelem," připouští možnost obejití zákonné povinnosti Karel Hanzelka z ministerstva dopravy.
Na druhou stranu, pokud policista má dojem, že řidič by profesní osvědčení měl mít, může jej předat do správního řízení, kde už musí vše doložit. Jízda autem bez platného profesního osvědčení je totiž přestupek za pět trestných bodů, až desetitisícovou pokutu a hlavně půlroční až roční zákaz řízení. A proto se mohou od zítřka dostat do problémů i zahraniční řidiči, kteří v mnoha firmách vylepšují současný nedostatek řidičů-profesionálů. Ve své zemi ještě nepotřebují profesní průkaz, český na výměnu nemají a proč by měli dávat několik tisíc kolik za školení, když podle unijní směrnice jej mohou v září dostat v podstatě zdarma. Europoslanec Jan Březina proto od zítřka platnou českou vyhlášku vnímá jako diskriminující.
"Pokud by to někdo využil v právním sporu, tak si myslím, že bychom ho museli jako České republika prohrát."
A proto chce prostřednictvím poslanců své strany iniciovat změny v zákoně. Ale to je běh na dlouhou trať. Navíc se stále pracuje na prováděcí vyhlášce, která původně měla platit už od zítřka jako celý zákona a upravuje přesné podmínky pro školící střediska a zatím se zdá, že mnoha autoškolám vezme práci.