Průjezdu omezením na dálnici D1 pomůže pravidlo zipu
Jezdit po českých dálnicích chce teď na podzim trochu trpělivosti – s výjimkou táborské D3 a hradecké D11 se totiž všude něco opravuje. Navíc jsou to dlouhá, několikakilometrová omezení, kde se musí jezdit maximálně osmdesátkou, i když většinou jsou tady dva užší pruhy. Jiné to bude zítra a pozítří na dálnici D1, kde se mezi 82. a 76. kilometrem bude opravovat most a ve směru na Prahu se bude jezdit jen v jednom pruhu. A jestli se tam zdržíte dlouho, tak o tom bude rozhodovat také pravidlo zipu.
Teoreticky by s pravidlem zipu neměli mít problémy řidiči jezdící po Praze, protože tady už se před pár lety výrazně rozšířil počet autobusových pruhů, takže nezřídka se za křižovatkou dva pruhy mění v jeden. Jenže, jak se zdá, tak ani tato škola k pochopení pravidla zipu řidičům nepomáhá.
„Všiml jsem si, že v Praze většinou nepouštějí ženy, ale je to lepší, než to bylo na začátku. Pravidlo se zabíhá a je dobré, ale někde se dodržuje a někde se nedodržuje. Kdo má silnější nervy, tak se zařadí. Ve Švýcarsku, v Německu řidiči automaticky přednost dají – on ví, že to jednou bude potřebovat, že je to v ohleduplnosti,“ říkají řidiči.
Například tady, na křižovatce Chodovská Bohdalecká je krásně vidět, jak se mnoho řidičů řadí v levém pruhu a na ty, kteří jedou v pravém, za křižovatkou končícím, nejen, že se dívají s despektem, ale častokrát je před sebe ani nepustí. A přitom ti vpravo nedělají z hlediska pravidel vůbec nic špatně.
Dvě podmínky
„Situaci, kdy musí řidiči dodržovat pravidlo zipu, je ovlivněna dvěma podmínkami – musí se jednat o snížení počtu jízdních pruhů, druhou podmínkou je takzvaná souběžná jízda. V takovém případě mají řidiči povinnost se před překážkou řadit střídavě po jednom do zbývajícího prostoru,“ přibližuje instruktor autoškoly Jiří Dovrtěl, podle kterého pro správné fungování pravidla zipu jsou důležité dvě věci – vědět, kdy najet a také, kdy pustit auto do pokračujícího pruhu.
„Před překážkou by se měly vytvořit dvě souměrné kolony vozidel a těsně u překážky se po jednom řadit tak, jako u zipu na svetru. Bohužel řidiči dělají velmi často chybu, že se do průběžného pruhu řadí zbytečně brzo a potom pochopitelně v průběžném pruhu vzniká dlouhá kolona a v pruhu, který končí zase volný prostor pro jiné „předjížděče“ a také řidiče, kteří chtějí situaci využít a dostat se co nejdříve dopředu,“ popisuje Jiří Dovrtěl.
Je samozřejmé, že pokud se na dálnicích kvůli opravám svádí doprava ze dvou pruhů do jednoho, tak vzhledem k hustotě budou vznikat kolony. „Pokud by se pravidlo zipu dodržovalo, kolony sice nezmizí, ale stanou se průjezdnějšími a mezi řidiči budou přinášet i méně rozčílení a emocí,“ upozorňuje Jiří Dovrtěl. Tak na to myslete, až v následujících dvou dnech pojedete po dálnici D1 v okolí 80. kilometru směrem do Prahy. Kvůli opravě mostu se tam pojede pouze jedním pruhem.