Revoluce F1 odstartovala v Austrálii

14. březen 2014 12:30

Nejrevolučnější změny od roku 2006, kdy byly zavedeny dosavadní osmiválce, přichystala FIA pro monoposty formule 1. Vpřed je poženou turbomotory o objemu 1 600 ccm. Připomeňme, že éru turbomotorů už má formule 1 za sebou, a to na přelomu 70. a 80. let minulého století. Jako první s ním na trať vyjel René Arnoux v Renaultu v roce 1977. Ale pojďte si přehledně projít všechny změny pro sezónu 2014 – nejde totiž jen o motory.

Nový motor

Dosavadní osmiválec o obsahu 2,4 litru s otáčkami až do 18.000 za minutu a se systémem sběru kinetické energie KERS se mění na šestiválcový turbomotor o nižším obsahu 1,6 litru s otáčkami až do 15.000 za minutu s novým systémem sběru energie zvaném ERS. Naposledy byly ve formuli turbo motory v roce 1988. Každý pilot bude mít pro sezonu pět agregátů složených z šesti hlavních elementů. Každý další motor znamená start z boxů, každý vyměněný element navíc znamená trest deseti míst na startu. Nové agregáty jsou terčem kritiky, neboť jsou velmi tiché, což podle mnohých nekoresponduje se silou vozů F1.

Systém KERS/ERS

Systém KERS, sbírající kinetickou energii při brzdění, poskytuje motoru navíc sílu 80 koňských sil po dobu šesti sekund za jedno kolo. V momentě, kdy jezdec použije tlačítko nového systému ERS, který bude využívat teplo z turba, bude mít pod kapotou dalších až 160 koňských sil navíc po dobu 33 sekund za jedno kolo. V momentě selhání systému ERS budou jezdci ve velké nevýhodě, jeho časté používání povede k většímu opotřebení pneumatik.

Výfuk

Auta budou mít jen jeden výfuk uprostřed zadní části vozu namísto dvou na stranách. Výsledkem bude snížení přítlaku, který způsobily zplodiny a jejich proudění přes přítlačné křídlo. Toho v minulé sezoně využívaly zejména monoposty stáje Red Bull.

Palivo

Nové motory budou mít zhruba o 35 procent nižší spotřebu paliva, což je součástí "zelené revoluce" ve formuli 1. Každý monopost bude mít nádrž na 100 kilogramů pohonných hmot na absolvování celého závodu bez tankování, oproti loňským 150-160 kilogramům. Piloti tak budou moct kombinovat podle způsobu jízdy využití klasického paliva s elektrickým systémem ERS.

Převodovka

Piloti budou mít osm rychlostních stupňů místo dosavadních sedmi. Převody budou mít stálé poměry, které se mohou změnit jen jednou v sezoně. Loni mohli inženýři použít až třicet různých poměrů převodů. Každá převodovka musí vydržet šest oproti dosavadním pěti Velkým cenám.

Aerodynamika

Přední křídlo bude o 150 milimetru užší a změna výrazně ovlivní proudění vzduchu kolem kol. Špička nosu vozidla bude maximálně 18,5 cm nad zemí, zatímco dosud to bylo 55 cm. Snižuje se kvůli bezpečnosti také výška šasi 52,5 cm a minimální hmotnost vozu i s jezdcem se zvýšila z 642 kg na 691 kg jako kompenzace za těžší pohonné jednotky.

Další novinky

Jezdci mají stálá startovní čísla, nikoliv podle výsledků z minulé sezony. Jen Vettel bude mít jako obhájce jedničku. Za prohřešky budou udělovány trestné body, za dvanáct nasbíraných bodů je automatický stop na jeden závod. Do volných tréninků smějí týmy nasadit až čtyři jezdce. V posledním závodu sezony se budou udělovat dvojnásobné body, což vyvolalo odmítavé reakce.

Formule 1 v roce 2014 - změny v pravidlech a technických parametrech
autor: pgj
Spustit audio