Řidičák na zkoušku
Čerství řidiči by měli být pod větší kontrolou. Alespoň si to myslí většina posluchačů, kteří se zapojili do naší internetové anketní otázky. Podle 92 procent hlasujících by bylo dobré, kdyby i v České republice fungoval takzvaný řidičák na zkoušku. Naproti tomu pouze 8 procent si myslí, že to není nutné. Pro zavedení řidičského průkazu na zkoušku jsou ale také odborníci.
Důvod je naprosto jednoduchý - mladí řidiči do 24 let vévodí statistikám tragických nehod a tak ani nepřekvapí, že právě tato věková kategorie nasbírala zatím nejvíce trestných bodů.
"Jsou málo vyježdění, nemají dostatek zkušeností, a to i životních, takže hůře odhadují chování ostatních účastníků. Také mají jinou motivaci k řízení, více si jízdu užívají a berou ji jako sport. Celkově je to problematika menší zodpovědnosti," vysvětluje dopravní psycholožka Vlasta Réhnová, členka expertní komise ministerstva dopravy, která připravuje velkou novelu stávajících pravidel. A i po vzoru dalších států by tam řidičák na zkoušku měl být.
"V řadě zemí mají tito řidiči jiné podmínky. Snaží se tu eliminovat všechna rizika, která na mladé řidiče číhají, úplně na minimum. A musím říct, že poměrně úspěšně."
Po pravdě řečeno, ono něco podobného už v našich zákonech bylo. Nebyl to sice řidičák na zkoušku, ale podle zákona z roku 1964 mohl být řidiči odebrán řidičský průkaz pro takzvanou nespolehlivost k řízení.
"Například v případě, kdy často páchal dopravní přestupky. Z jeho chování na pozemních komunikacích, které bylo sledováno pomocí záznamů v evidenční kartě řidiče, se jednoznačně dalo odvodit, že jeho spolehlivost k řízení je nedostatečná a mohlo mu být odňato řidičské oprávnění. Myslím si, že se vracíme k dobré věci," těší se Pavel Nosek z Policejního prezídia.
Je ale otázkou, v čem konkrétně by byla přísnější pravidla pro řidiče do roku či dvou od získání řidičského oprávnění. Ve Francii, Chorvatsku a Itálii mají dokonce i nižší rychlostní limity.
"Já si myslím, že na to naše společnost není zvyklá a už vůbec na to nejsou nastaveny podmínky. Jako jedno z nutných opatření by bylo po určitou dobu (2 nebo 3 let) buď snížit hranici v bodovém systému, aby mohl rychleji přijít o řidičský průkaz, pokud se dopustí závažných přestupků, nebo naopak zvýšit bodový postih za jednotlivé přestupky pro začínající řidiče."
Jisté je, že výhledově bude i Česká republika s častokrát agresivním způsobem jízdy mladých řidičů bojovat i legislativní cestou.