Řidiči osobních aut nezapomeňte – kamión brzdí déle!
Jen loni se stalo bezmála deset tisíc nehod, kdy řidiči nákladního auta naboural do auta před sebou. Zemřelo při nich 26 lidí a dalších 145 se těžce zranilo. Řidiči osobních aut přitom většinou nemají představu o tom, jaké to je řídit kamión. Nedodržují bezpečnou vzdálenost, a často se řadí přímo před 40 tunový kolos. Jeho řidič přitom má daleko méně možností, jak bezpečně zastavit nebo udělat vyhýbací manévr.
Většina z nás si uvědomuje, že kamión brzdí ve srovnání s osobním autem hůř. „Dlouze a těžce. Určitě brzdí pomaleji a také záleží, jestli je naložený a jak je velký. Když poveze několik tun a zabrzdí, tak je to nesrovnatelné s prázdným kamiónem.“
Základní rozdíl je podle Jiřího Ullmana z Akademie logistických profesí už v samotné konstrukci brzd. „Vzduchové brzdy, které jsou většinou použité v nákladních vozidlech, mají delší reakční dobu. Přibližně tři čtvrtě vteřiny trvá, než všechna kola zaberou.,“ říká Jiří Ullman.
A za tu dobu ujede kamión v 80kilometrové rychlosti bez jakéhokoliv zpomalení přes dvacet metrů. Pak už sice brzdí takřka stejně jak osobní auto, má to ovšem jedno ale. „Potom začíná potíž s nákladem. Uvnitř je nějaký náklad, který je nějak vyskládaný a nějak upevněný a často na to materiál není dostatečně zabezpečený. Takže může dojít k posunu materiálu a dopravní nehodu může způsobit třeba změna těžiště materiálu a podobně.“
Prudké přibrzdění navíc často vede k nehodě, jak potvrzuje ze zkušeností z 51. kilometru dálnice D1 šéf Bernartického dálničního oddělení Pavel Holejšovský. „Přibrzdí na vodě, návěs s tahačem se zavřou do „jedničky“ a následně buďto skončí přes oba dva jízdní pruhy nebo skončí v protihlukové stěně,“ upozorňuje Pavel Holejšovský.
To má podle Jířího Ullmana opět na svědomí konstrukce brzd a především rozměry kamiónu. „Moderní návěsové soupravy jsou konstruovány tak, že mají samozřejmě antiblokovací systém. Ten dokáže řídit proti zablokování kol, ale zase až v okamžiku, kdy všechna kola brzdí stejně a řídící jednotka dostává stejné pokyny. V okamžiku kdy šlápnu na brzdu, tak nejblíže brzdovému pedálu, tedy ovladači, jsou přední kola, která brzdí první. Takže tahač nejdřív naplno zabrzdí, do něj se opře návěs, je to sice jenom nějaké mikrozpoždění, ale je, a v ten okamžik už je předurčeno ke zlomu,“ varuje Jiří Ullman.
Když tedy řidiči kamiónu uděláme myšku nebo těsně před ním začneme prudce brzdit má plné ruce práce a nikdo nám nezaručí, že situaci bude moci vůbec vyřešit.