Řidiči se nesmí zařadit do kolon amerických vojenských vozidel. Čeho by se ještě měli řidiči vyvarovat?

29. březen 2015 11:28

Tři kolony amerických vozidel dnes překročí česko-polské hranice. Na silnicích do Ostravy, Pardubic a Liberce je budou doprovázet vozidla vojenské policie s rozsvícenými majáky. Pro ostatní řidiče to znamená, že jim musí dát přednost a chovat se k nim jako například k hasičům nebo sanitce.

Délka sedm metrů, výška i šířka zhruba dva a tři čtvrtě metru. To je největší z vozidel kolony – obrněný Stryker. A právě jeho šířka si podle Jana Skovajsy z Ministerstva dopravy vyžádala zvláštní povolení. „Pro tato vozidla bylo vydáno povolení průjezdu po komunikacích v rámci České republiky.“

Čtěte také

Jízdní pruhy jsou standardně široké tři a čtvrt metru, řidiči Strykerů by tedy neměli mít s dostatkem místa problém. S vahou 18 tun jsou také obrněnci o polovinu lehčí než plně naložený kamión. Přesto by měly platit mýtné, ale od toho jsou všechna armádní vozidla osvobozena. Na každé trase bude konvoj rozdělen do menších skupinek. Na jejich začátku a konci pojedou vozy vojenské policie s rozsvícenými majáky.

„V takovém případě řidič musí umožnit přednostní jízdu této koloně, taktéž se nesmí do této kolony zařadit,“ konstatuje základní pravidla šéf dopravní policie Tomáš Lerch. Do kolony se řidiči zařadit nesmí, ale mohou konvoj, který pojede od 50 do 80 kilometrů v hodině, podle Petra Medka z Ministerstva obrany předjet. „Může nastat situace, že předjetí konvoje nebude možné. Tady se budou muset řidiči řídit pokyny příslušníků ať už vojenské policie nebo Policie České republiky.“

Blokované oba pruhy

Podle našich informací, ale bude vojenská policie na konci konvoje blokovat oba jízdní pruhy. Čas od času levý pruh uvolní a pustí před konvoj auta z kolony, která se za ním udělá. „Tady nezbývá, než doporučit řidičům, aby se plně věnovali řízení. To znamená, aby se nerozptylovali pohledem na vozidla nebo focením, to už vůbec ne. Opravdu se plně věnovat řízení a samozřejmě při míjení počítat s tím, že tato vozidla jsou hůře ovladatelná, takže nedělat nějaké rychlé zmatečné změny v řízení a opravdu plynule kolonu předjet nebo minout,“ radí Tomáš Lerch a současně varuje fanoušky, kteří budou chtít konvoj doprovázet.

Čtěte také

„Pojedou-li tato vozidla po dálnicích nebo rychlostních silnicích, měli by si uvědomit, že je zde i podmínka nejnižší konstrukční rychlosti, což je 80 km/h a samozřejmě je také povinnost mít platnou dálniční známku,“ říká Tomáš Lerch. Jinak pro neoficiální doprovod platí stejná pravidla jako pro ostatní. Policie bude řešit až případné přestupky. Stejně jako nehody konvoje. „Pouze v případě, kdy se nabourají samotná vojenská vozidla, a nevznikne škoda třetí osobě, není poškozená komunikace, není poškozené jiné vozidlo, pouze v těchto případech je příslušná vojenská policie, aby věc řešila. V ostatních případech je to vždy na Policii České republiky,“ vysvětluje Lerch.

Případné škody, které by způsobil americký voják, pak podle Petra Medka kryje mezinárodní smlouva. „Náhrada případných škod způsobených řidičem z konvoje se bude řešit podle takzvané dohody NATO SOFA, tedy dohody o právním postavení vojáků na území členských států Severoatlantické aliance.“ Američtí vojáci opustí Českou republiku ve středu.

autor: pgj
Spustit audio