Rozhovor: Ministerstvo dopravy řeší nový tendr na registrační značky
Ministerstvo dopravy už po několikáté řeší tendr na dodavatele registračních značek. O zakázku za 290 miliónu korun teď mají zájem čtyři firmy, mezi nimi je Eltodo a.s. nebo Státní tiskárna cenin. Ministerstvo dopravy už otevřelo obálky se všemi návrhy. Poslední výběrové řízení musel resort zrušit kvůli chybám. Pokud nový tendr nedopadne podobně, může po 15 letech skončit monopol současné dodavatelské firmě HICON. Ve vysílání Radiožurnálu o tom mluvil mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Může nynější tendr něco ohrozit, že byste ho kvůli tomu museli zrušit?
Zatím jsme jenom otevřeli obálky. Ukázalo se, že soutěž jde správným směrem, ale samozřejmě ještě není uzavřená smlouva. Stejně jako jakýkoliv jiný tender může i tuto soutěž někdo napadnout. Podnět může obdržet i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Firmy tyto stížnosti dávají celkem bez ohledu na to, jestli je soutěž vypsaná dobře nebo špatně. Hájí zkrátka vlastní zájem. Jde o lukrativní zakázku, takže nemůžeme tvrdit, že tendr je úplně u konce, ale jsme si jistí, že tentokrát jsme udělali všechno proto, aby byl vypsán správně a byl férový.
Vítěznou firmu má vybírat hodnotící komise, jaké je její složení a podle jakých kritérií se bude rozhodovat?
Komise je složená z pracovníků ministerstva a právníků i z technických odborů. Je tam také Centrum dopravních informačních systémů a Centrum služeb pro silniční dopravu, což je organizace, která zajišťuje distribuci značek. Kritériem je jednoznačně cena. Komise musí zhodnotit, jestli uchazeči plní požadavky stanovené v tendru. Ověřovat například bude, jestli mají zajištěny subdodavatele, kteří fyzicky plech na značku vyrábějí tak, aby všechno bylo v pořádku. Je to velká zakázka.
V současné době firma Hicon dodává značku za 77 korun. Noví zájemci o zakázku nabízejí cenu do 50 korun. Nemůže ji vítěz tendru časem zvýšit a od kdy by měl značky dodávat?
Tendr je nastavený tak, aby tato cena platila po celé období, takže za standardní značku skutečně bude nabízená cena platit ve čtyřletém období, na které je tendr. A co se týče dodání, bude záležet samozřejmě na datu podpisu smlouvy. Od podpisu by to bylo zhruba do tří měsíců. Objednávky na značky u současného dodavatele se dělají čtvrtletně na většinu značek.
Kolik díky nižší ceně ministerstvo dopravy ušetří?
Pokud bychom sečetli celé čtyři roky zakázky, tak je to významná částka. Může to být až 100 milionů korun. Naznačuje to už samotná cena jedné značky. Máme nabídky mezi 45 až 50 korunami za kus a nyní platíme 77 korun. Takže je to jedna z nejobjemnějších zakázek u nás i ve státní správě a pro daňového poplatníka je to citelné.
Od ledna si mohou nechat řidiči požádat o registrační značku na přání. Za jednu zaplatí pět tisíc korun. Kolik jste jich od začátku roku vydali a sníží nový tendr jejich cenu?
Značek na přání jsme vydali něco přes čtyři tisíce. Největší zájem byl samozřejmě na začátku, kdy lidé měli volné pole působnosti v tom, jakou kombinaci si vybrat. Od té doby to klesá, takže to není příliš významná položka. I u tohoto by ten tendr měl ovšem snížit cenu, a poměrně marginálně. A jenom upřesním, lidé si kupují číselnou kombinaci, nikoliv přímo fyzicky tu značku. Ta stále patří státu, ale lidé si platí jakýsi bonus za to, že si mohou vybrat, co na značce chtějí mít.
Lidé za značky s vlastním textem za necelý rok utratili přes 38 miliónů korun. Kam jdou tyto peníze a na co?
Peníze neputují státu, ale obcím, které mají na starost právě tu agendu, že značky vydávají, mají s tím tu administrativu. Potom je na obcích, jak využijí tyto peníze. Je to podobné jako například u správních poplatků.