Rozhovor: Šéf Volkswagenu věděl o manipulaci s emisemi už dřív

26. září 2016 16:20

Bývalý ředitel koncernu Volkswagen Martin Winterkorn údajně věděl o manipulaci s měřením emisí ještě před tím, než ji odhalily americké úřady. S odvoláním na důvěrné dokumenty z podniku to píše poslední vydání německého listu Bild am Sonntag. Winterkorn podle novin o softwaru umožňujícím zkreslovat hodnoty emisí věděl od pracovníků, kteří ho vyvinuli, přesto informaci tajil. Skandál po odhalení manipulací vedl k prudkému poklesu cen akcií německého koncernu. Investoři proto žalují Volkswagen a požadují odškodné v řádech miliard korun. Přinášíme rozhovor s právníkem Milošem Holubem právě na toto téma.

Může informace listu Bild am Sonntag, že bývalý šéf Volkswagenu o manipulaci s emisemi věděl, znamenat v soudním jednání zvrat?

Osobně se domnívám, že se nedá mluvit o zvratu. Tato informace Volkswagenu samozřejmě stěží pomůže, ale nemyslím si, že by to bylo nějaké radikální odhalení, které by dosavadní skutečnosti, na kterých žalobci své nároky staví, nějakým zásadním způsobem měnilo.

V červnu Volkswagen přistoupil na to, že ve Spojených státech za urovnání vládních a spotřebitelských žalob spojených se skandálem zaplatí v přepočtu přes 368 miliard korun, Jaké šance na odškodnění mají investoři, kterých se tato částka netýká?

Nutno říct, že tady mluvíme o úplně jiné skupině a úplně jiných žalobách. Ty vládní a spotřebitelské žaloby se vztahovaly k úplně jiné kategorii osob, než teď ty investorské nároky. A domnívám se, že i ten objem nároků, které by mohli vyzískat je výrazně nižší. Ale na druhé straně by pořád mohl být natolik vysoký, že by to byla citelná ztráta pro Volkswagen.

Skončí to podle vás u soudu nebo se Volkswagen nakonec dohodne s investory mimosoudní cestou?

Zatím se Volkswagen tváří odmítavě a nároky zpochybňuje. Samozřejmě mimosoudní dohody nikdy úplně vyloučit nelze. Bude záležet i na tom, jak velkou sílu skupina akcionářů, která se v současné chvíli soustředí u jednoho soudu v rámci „jednoho“ soudního řízení, vyvine a jak to hodnotí vedení Volkswagenu. Vyloučeno to určitě není, ale nemyslím, že by ta dohoda měla být na spadnutí.

A kolik by to automobilku případně mohlo stát?

V německém tisku se objevují částky až deset miliard euro. Nicméně tahle dohoda se uzavírá proto, aby žalobci měli své jisté, jednak aby z toho žalovaný vyšel levněji.

autor: Lenka Rezková
Spustit audio