Škoda 130 RS - sláva na Rallye Monte Carlo a titul v Mistrovství Evropy značek

3. duben 2015 12:40

Škoda 130 RS je sportovní legendou. Proslavila se na světových rallye, kde ji mimo jiné pilotoval populární Jony Haugland. Prosadila se i v závodech na okruzích. V roce 1981 s ní vybojovali Břetislav Enge, Zdeněk Vojtěch a Jan Šenkýř titul mistrů Evropy v hodnocení značek. Prostě, není u nás slavnějšího závodního auta.

Málokdo ví, že předchůdcem stotřicítky bylo jiné slavné auto – čistokrevný závodní speciál 200 RS. „Dvoustovka RS byla v maximální úpravě, to znamená snížená ve střeše, snížení v pontonu, pětistupňová převodovka Porsche, motor dvoulitrový nebo osmnáctistovka prototypové řady, vlečená zadní náprava, hliníkové díly karoserie – maximální úprava pro co největší výkon a využití na soutěžních tratích,“ popisuje šéf restaurátorské dílny v Mladé Boleslavi Michal Velebný a historik Lukáš Nachtamn přidává další zajímavosti. „Charakteristický je tím, že oproti standardnímu kupé je snížený o 10 centimetrů. A takovou zajímavostí je, že motoricky se tam využil agregát ze zamýšlené avšak nerealizované sériové řady 720.“

Čtěte také

Dvoustovky byly postaveny pouze tři a do dnešní doby se dochovaly dvě. Jedna je v muzeu v Mladé Boleslavi, druhá v soukromých rukou. Třetí byla zničena při nehodě. V roce 1975 ale FIA zakázala prototypy a bylo potřeba postavit pro reprezentaci jiné auto. A tak se zrodila legenda. Rychlá, ovladatelná a výkonná.

„U soutěžní stotřicítky může být maximální rychlost třeba 150 km/h, když je to hodně členitá soutěž. V případě okruhové RS to je přes 220 km/h. Výkon soutěžní verze býval 115 až 120 koní tak, aby měl motor výdrž a velký krouticí moment. V okruhové verzi byl motor nabroušený až na 130 koní,“ říká Michal Velebný. Jony Haugland dokonce prohlásil, že stotřicítka byla ve své době lepším závodním autem než další legenda – Porsche 911. Škoda 130 RS se proslavila hlavně na soutěžích.

„Velké popularity dosáhla právě opětovnou účastí na Rallye Monte Carlo v roce 1977, kde Václav Blahna a Milan Zapadlo obsadili první a druhé místo ve třídě do třinácti set. Velice úspěšní byli i ve skupině v absolutním hodnocení – to bylo 12. a 15. místo.“ Dodnes je tohle auto lákadlem nejedné soutěže historiků a dodnes pohled na její rozevlátý průjezd zatáčkou vyvolává u fanoušků nadšení.

autor: pgj
Spustit audio