Škoda Popular - levné auto v době hospodářské krize

13. únor 2015 11:17

Škoda Popular Monte Carlo byla hvězdou letošní výstavy Retromobile v Paříži. Tohle populární auto bylo v roce 1934 odpovědí mladoboleslavské škodovky na tehdejší hospodářskou krizi a pomohlo firmě přežít těžké časy. A tak jsme v depozitáři automobilky pátrali po jeho historii.

Impulsem pro vznik Popularu byla snaha konstruktérů vymanit se prostřednictvím tohoto auta z hospodářské krize. „Tak přišel na řadu malý levný vůz, který oproti vozům před krizí stál zhruba polovinu. Byl to čtyřválec o výkonu zhruba 18 koní. Během 30. let se mnohokrát modernizoval, zvětšoval se motor, zvyšoval se výkon,“ popisuje mi historik Lukáš Nachtmann.

Polovina ceny

Dělník tehdy bral denně okolo 16 korun, úředník zhruba dvakrát tolik. Ani pro ně tohle auto zrovna levné nebylo, i když stálo polovinu, co jiná auta. „Popular začínal někde na 17 800 korunách, zatímco stejně velké auto se stejným výkonem před krizí začínalo na 40 tisících. Velká auta stála kolem 80 až 100 tisíc. Díky nové konstrukci, díky zavedení sériové výroby a té progresivní koncepci, se kterou Popular přišel, bylo možné docílit velmi nízké ceny,“ říká Lukáš Nachtmann.

Čtěte také

Tenhle bílý exemplář vznikl podle šéfa restaurátorské dílny Michala Velebného pouze ve třech kusech. „Je to kupé speciál, který byl postavený ve třech kusech v roce 1937 pro soutěž Malou dohodou, která se jela v září. Ihned po absolvování soutěže byl repasován a prodán do běžného provozu. Naše muzeum ho získalo v roce 1968 od soukromého majitele jako jeden z prvních exemplářů tehdy nově vznikajícího muzea.“

Rallye

Důvodem stavby těchto speciálů byla propagace nového výrobku. A největšího úspěchu dosáhl Popular na legendární rallye v okolí Monaka. „Bylo to Rallye Monte Carlo v roce 1936, kde s Popularem v provedení roadster odjela posádka Hausman a Pohl. Hned napoprvé svoji účast zpečetili druhým místem ve své třídě. Tedy velký úspěch. Firma tohoto úspěchu následně využila, že vyrobila sérii 72 kusů v provedení Monte Carlo. Část jich byla karosovaná jako kupé a část jako roadster.“

Od toho také název v Paříži obletovaného modelu. Celkem se do roku 1946 vyrobilo 19 a půl tisíce Populárů všech provedení. A mnozí ho znají i z Autopohádek, kde si zahrál hlavní roli v pohádce Účetní a víla.

autor: pgj
Spustit audio