Škola smyku je ve švédských autoškolách povinná

14. únor 2012 15:50

Na cestu Autem po Evropě se tentokrát pomyslně vypravíme do Skandinávie. Tamní řidiči jsou vzhledem k tvrdším klimatickým podmínkám na zimu zvyklí. Co ale může překvapit nás? O tom jsme si povídali s naším skandinávským spolupracovníkem Tomášem Sniegoněm.

Ve Skandinávii už řadu let platí zákon o povinném obouvání zimních pneumatik. Výhody takového zákona jsou zřejmé. Má ale i nějaké nevýhody?

Povinnost pokrývá období od 1. prosince do 31. března s tím, že používání zimních pneumatik samozřejmě umožňuje i v případech, kdy zima přijde dřív nebo naopak trvá déle. Nepoužití zimních pneumatik v předepsaném období nebo jízda se vzorkem, který nedosahuje hloubky alespoň tří milimetrů, přijde na pokutě asi na tři tisíce českých korun. V případě nehody navíc komplikuje jednání s pojišťovnou, takže může znamenat i ekonomický prodělek.

Výhody zimních pneumatik jsou jednoznačné. K nevýhodám patří pro severské řidiče hlavně to, že jejich zákon umožňuje i celozimní používání pneumatik s hroty, zatímco zákony jiných zemí tuto možnost regulují mnohem přísněji. Řidiči ze severu jedoucí jinam na to musejí dávat velký pozor, případně si pořídit druhou sadu zimních pneumatik, uznanou například v Německu, Belgii a dalších zemích.“

Platí také pro nákladní automobily a autobusy? Má severská dálniční síť s nákladními automobily podobné problémy jako ta česká?

„Tak velké problémy, jako na českých dálnicích a silnicích, tu s kamiony a autobusy určitě nejsou. Má to celou řadu důvodů, mimo jiné také řidší provoz. Ale zimní pneumatiky mezi těmi faktory, které by skandinávskou úroveň vylepšovaly, prozatím nejsou. Jsou totiž jen doporučovány, nikoliv však povinné.

O povinnosti se však diskutuje už řadu let a dosud není jasné, jak rozsáhlá by například u kamionů měla být. Jestli by třeba měla platit jen pro hnací nápravy, nebo pro všechna kola. Kdyby totiž postihla všechna kola, zvýšila by se tak nejen ekonomická zátěž kladená na dopravce, ale také například ekologická škodlivost. Proto se zatím jen diskutuje bez konkrétního jednoznačného výsledku.“

V posledních letech se i v Česku nabízí zájemcům jako příprava na zimu škola smyku. Ve Švédsku je prý tato výuka bezpečného řízení povinnou součástí autoškol, je to tak?

„Ano, výuka je povinná, trvá půl dne a projít jí musí každý uchazeč o řidičský průkaz. Například venkovští žáci dojíždějí na speciální cvičiště do větších měst. Učí se většinou na zvláštních dráhách bývalých letišť, které se pokryjí barvami a vodními plochami, takže se dá cvičit i v létě.

Člověk si tu ověří, že ke smyku může dojít už za relativně nízké rychlosti. Naučí se také aktivně využívat ABS brzdy, což není dovednost, která by byla úplně samozřejmá.

Řízení na těchto dráhách není drahé, takže si je průběžně procvičuje i řada těch, kteří už řidičský průkaz mají, ale chtějí se pro zimní provoz dále zdokonalovat.“

ÚAMKTuristické informace v seriálu Autem po Evropě připravujeme ve spolupráci s ÚAMK.
autor: Tomáš Sniegoň
Spustit audio