Sněhové řetězy na auto nasaďte včas, ne až v závěji

29. prosinec 2014 13:20

Sníh dnes napadl i v Praze. Meteorologové slibují mrazivé počasí až do konce roku. Na horách má napadnout až 20 centimetrů čerstvého sněhu. V takovém počasí přijdou řidičům, především ve vyšších polohách, vhod sněhové řetězy.

Zkušenosti s nasazováním řetězů mají i někteří pražští řidiči, jak nám potvrdili ti, které jsme oslovili v pražských Vršovicích. „Vždycky se mi to povedlo bez problémů. Zkušenosti mám z Tater, nasazoval jsem je asi dvakrát nebo třikrát, nebylo to nic těžkého. Zkušeností mám a všechny řetězy, které se dají koupit tady okolo v supermarketech, nestojí za nic, jsou na jedno použití. Vůbec to neumím a doufám, že to nebudu muset někde zkoušet sama a udělá to manžel.“

Čtěte také

Sněhové řetězy nejsou podle Martina Lanfelda z firmy zabývající se jejich vývojem a výrobou, od toho, že je použijeme, když někde zapadneme. „Sněhové řetězy se používají především pro naši bezpečnost, abychom bezpečně vyjeli na hory, ale hlavně abychom se z hor dostali zpátky dolů, abychom byli schopni auto řídit, zatočit, zastavit tam, kde si přejeme a potřebujeme.“

V každém případě bychom si měli nasazování vyzkoušet předem. Za prvé pak nebudeme zbytečně mrznout, a za druhé se ujistíme, že je vůbec nasadíme na konkrétní kolo. Záleží na jeho rozměru i typu našeho auta. Nasazujeme je pak v klidu, a hlavně včas.

„Když jsme na horách, tak určitě včas před kopcem, pod kopcem na komunikaci, která začíná být zasněžená, ne až když jsme v problémech, v 20centimetrové závěji a už s tím autem nehneme. To už je pozdě,“ upozorňuje Martin Lanfeld.

Čtěte také

Naopak nemusíme řetězy sundávat hned, jakmile sníh pod koly na chvíli zmizí. „Řetězy jsou konstruovány tak, aby zvládly cestu po asfaltu nebo betonu. Dokonce i zkoušky se provádějí tak, že musí vydržet několik desítek kilometrů po suché vozovce. Demontovat řetězy se nevyplatí kvůli přejezdu na pár desítek metrů,“ vysvětluje Martin Lanfeld. Pozor si pak musíme dát na to, aby byl řetěz správně a pevně na kole nasazen. Kdyby se uvolnil, poničí nám přinejmenším podběh auta a zavěšení kola.

autor: pgj
Spustit audio