Stavební dělníci, řidiči kamionů, ale také tlumočnice - takový je tým stavící mobilní svodidla na D1

25. březen 2014 09:50

Co pět minut jedno smontované svodidlo – i tak vypadá práce dělníků na dálnici D1, kde kvůli modernizaci jezdí auta pouze jedním pruhem. A to ve směru na Prahu od 112. a 75. kilometru. Ale je to nutnost – díky mobilním svodidlům budeme i během výměny povrchu vozovky jezdit ve dvou pruzích v obou směrech. Na našich cestách jsme ale taková svodidla ještě neviděli. Jak tedy vypadala jejich premiérová montáž v České republice?

Auta už popojíždějí v několikakilometrové koloně, v uzavírce už jsou připravené kamióny se svodidly, ale zatím s vedoucím stavby Františkem Buršíkem z firmy Porr marně vyhlížíme to nejpodstatnější, tedy jeřáb, který bude svodidla na zem pokládat. „Zřejmě uvízl v několika kolonách, tedy i v koloně, která se tvoří před tímto omezením. Stává se to i nám, vozidlům stavby.“

Čtěte také

Teprve až kolem půl druhé přijíždí na 112. kilometr speciální jeřáb z Německa, takže ač je to nezvyklé, na dálnici nechybí dokonce ani tlumočnice. „Z našeho pohledu to bylo nutné, protože nikdo z nás ani z odborných firem, které zde v Česku montují svodidla, zatím nemá znalosti, jak se tato svodidla umisťují,“ vysvětluje František Buršík.

Vidím tady na vozovce zelenou čáru, co to znamená? „Zatím nic, zatím je to jenom odhad, jak by měla svodidla jít, ale na konci provazu, tam už se pojede rozměrově podle plánu. Tam to přesně rozdělí svodidla na dvě poloviny pro dva pruhy.“

Čeští dělníci se budou učit rychle

Jedním z dělníků, kteří budou montovat svodidla je i Kamil Surý, víte, co vás čeká? „Tušíme, jak se to dělá, máme nějaké školení. Budeme se snažit dostat se do toho co nejrychleji.“ Zaváděcí svodidlo je připravené a tak na začátek uzavírky přijíždí kamión plný dalších svodidel a jeřáb je připravený pokládat svodidla, jedno za druhým, aby vytvořily celistvou řadu.

„Není to jenom jedno samostatné svodidlo, ale už jsou to dvě, které jsou od výrobce do sebe zašroubované a zakleslé a mají takové speciální zařízení, kterým dokážou tato dvě svodidla přemisťovat sem a tam, což my s naším zařízením nezvládneme,“ popisuje František Buršík.

Teď zrovna vidíme, že jedno svodidlo zvedají z kamiónu, který postupně popojíždí – vždycky ujede z místa a mezitím dlouhé svodidlo drží jeřáb. „V současné době si sedá standardní díl na ten náběhový, kdy si to sedá do sebe systémem péro drážka a následně se provede zajištění pomocí dvou šroubů a celý systém je hotov,“ říká František Buršík.

Čtěte také

První svodidlo je spojené, kolik takových bude na zhruba deseti kilometrech? „Teď nevím přesně počet kusů. Přijede toho 50 kamiónů po 200 metrech. Máme zmrzlé ruce, ale ty nám rozmrznou a snad to půjde. Hlavně aby byl terén takový, aby do sebe díly šly,“ dodává František Buršík. Každých zhruba pět minut přibývá na D1 12 metrů mobilních svodidel, takže pokud všechno půjde bez problémů, pak by do nedělního poledne měly být mezi Jihlavou a Větrným Jeníkovem svodidla po celé délce uzavírky.

Modernizace dálnice D1
autor: evk
Spustit audio