Stěrače pomáhají japonským meteorologům
V Japonsku k upřesnění informací o aktuálním počasí využívají v rámci velkých dat i údaje o spouštění stěračů a pohybu daných vozidel.
Stěrače v autě mohou být užitečné i jinak než jen ke stírání skla. V Japonsku pomáhají sledovat počasí. Inteligentní systém se testuje v Tokiu od loňského listopadu. Podílí se na něm automobilka Toyota a tamní meteorologická služba Weathernews.
Čtěte také
Auta musejí být vybavena speciálním modulem, který připojuje vozidlo na internet a dokáže tak odesílat data o použití stěračů, vysvětluje profesor Jan Holub z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze: "V momentě, kdy vozidlo sepne stěrače, což dnes už zabezpečují detektory automaticky bez zásahu řidiče, tuto informaci odešle na server. A zároveň se odesílá informace o poloze vozidla z navigace."
Meteorologická služba díky velkému množství anonymních dat o aktivitě stěračů může lépe monitorovat počasí. Údaje jsou pak porovnávány s ostatními daty, třeba z meteorologických stanic. Sytém pak dokáže celkem jednoduše eliminovat případy, kdy řidič použije stěrače pouze k očištění skla.
Jestli se japonský nápad s využitím stěračů k upřesnění informací o počasí ujme i jinde ve světě, ukáže čas.
Čtěte také
Jaká data využívají v Česku?
Podle meteorologa Jana Šrámka z Českého hydrometeorologického ústavu je japonský systém pro zpřesnění počasí užitečný. I v Česku se podle něj využívají k předpovědi počasí moderní systémy. Například údaje od silničářů, konkrétně speciální čidla umístěná v povrchu silnice nebo dálnice.
"V reálném čase tak můžeme sledovat, jestli a případně kde začalo pršet, sněžit. Jestli už jsou vozovky zasněžené, jen mokré, namrzlé. Při předpovědích na nejbližší hodiny pomáhají meteorologům i data ze sypačů, které z terénu přenášejí informace o teplotě vzduchu na trase jízdy," uopřesňuje Šrámek.