STK na zavření

7. únor 2008 13:05

U nás je přes čtyři milióny osobních aut a všechna musí po určité době na technickou prohlídku. U nových aut to je po 4 letech, ale u těch většinou není důvod k nějakým podvodům. Jenže, průměrný věk aut u nás je 14 let, z čehož vyplývá, že starých aut, která musí na technickou vždy po dvou letech, je drtivá většina. A u těch už se nějaký ten důvod pro nějakou tu nekalost najde.

Nejprve se podívejme na to, čeho se lidé na STK dopouštějí.

"Je to selhání lidského faktoru, stručně řečeno, jsou to podvody. Vozidla jsou například omlazována, bývá manipulováno s VIN kódy, nesouhlasí motorizace, údaje v technickém průkazu a typy závad. Velmi častý prohřešek je ten, že závada tzv. nebezpečná, kdy auto nesmí být vpuštěno do provozu, je označeno za závadu vážnou (kategorie B)). Vozidlo je potom vpuštěno do provozu s tím, že musí být do 30 dnů odstraněna. To je asi největší problém," konstatuje Karel Hanzelka z Ministerstva dopravy.

U nás je na 370 stanic technické kontroly, což je příliš. I proto se některé drží nad vodou nepříliš čistými způsoby. Důvod pro přepadovky prováděné Ministerstvem dopravy je tedy nasnadě.

"Skutečně, někdy zaťukáme na dveře a doslova se dějí věci. Někdy to dojde až tak daleko, že jsme stanici nuceni uzavřít na místě. V loňském roce takto dopadli tři stanice."

Otázka je, zda je počet kontrol dostatečný.

"V loňském roce jsme zkontrolovali 50 stanic technické kontroly, což znamená každý týden jednu."

To není nic moc. Na druhou stranu, v minulém týdnu byly po kontrolách okamžitě zavřeny 4 stanice kontroly emisí. Přesto na kontrolory čeká hromada práce.

"Kolegové, kteří kontroly provádějí, říkají, že vědí přibližně o dvaceti stanicích, které jsou zralé na okamžité uzavření. Kdybychom se tam rozjely, což máme v plánu, tak tyto stanice ihned uzavřeme."

To je důvod k tomu, že se už delší dobu připravuje systém přímého dohledu nad technickými stanicemi, který už měl být spuštěn loni.

"Problém je v tom, že tento systém má řadu komponent. Abychom je získali, nutno říct že ze strany komerčních subjektů, museli jsme vypsat výběrové řízení na jednotlivé komponenty. To nás sice zdrželo, ale není to zásadní zpoždění. Do jara budou postupně napojeny všechny stanice technických kontrol."

Nezbývá než doufat, že tento systém alespoň částečně eliminuje především problém omlazování aut, na který doplácí tisíce majitelů ojetých aut.

autor: pgj
Spustit audio