Svícení: Automatika nezřídka selhává, za špatná světla hrozí pokuta
V mlze a sněžení nestačí denní svícení, nesvítí totiž zadní reflektory. Automatické přepínání na potkávací světla často selhává. Za špatné svícení hrozí pokuta až 2 tisíce.
Denní svícení, potkávací světla, nebo mlhovky. Víte v jakých situacích daná světla použít? Na podzim, kdy se dřív stmívá, často padají mlhy a je snížená viditelnost, běžně potkáte na silnicích auta, která svítí špatně. Téměř každý den na ně upozorňují i naši Zpravodajové Zelené vlny.
Čtěte také
Kdy přepnout?
V Česku musí svítit ze zákona každé auto. Podle Besipu ve dne za dobré viditelnosti je odpovídající denní svícení. Při něm ale svítí auto jen vepředu, většinou jsou to různá ledková světla.
V noci, při stmívání i rozednívání a v tunelu by měli řidiči vždy svítit potkávacími světly, kdy svítí auto i vzadu.
Mlhovku je ideální použít vždy při viditelnosti snížené pod 50 metrů.
Stáhněte si aplikaci 'Zpravodaj Zelené vlny':
• App Store (Apple): iPhone, iPad
• Obchod Play (Google): mobily a tablety s Androidem
Více o appce »
Automatika není vždy spolehlivá
Automobilky svá auta běžně vybavují automatickými systémy, které mají samy zvolit správná světla. Ty ale v některých situacích selhávají. Čidla intenzity světla totiž třeba v mlze nebo za sněžení nemusejí vždy zafungovat správně.
"Když to vezmeme z porovnání mlhy, tak mlhu detekují tyto systémy i jako slunce, takže nemůžeme brát, že automaticky nám systém rozsvítí (zadní) světla, když je mlha," vysvětluje dopravní expert Besipu Petr Vomáčka.
Čtěte také
Za nezapnutá, nebo špatně zvolená světla přitom můžou řidiči dostat pokutu, říká mluvčí policejního prezidia Hana Rubášová: "Může hrozit pokuta ve výši až dva tisíce korun v příkazním řízení na místě a u správního orgánu až dva a půl tisíce korun."
Počet nehod v mlze v Česku roste. Vloni jich policie řešila přes 800. To je zhruba o 150 víc než předloni.