Systém Rodos řidičům ukáže zdržení v koloně. Jeho pilotní projekt ale končí a dohoda se státem není
Před pár lety to vypadalo jako utopie, teď je to realita. Díky systému Rodos řidič ví dopředu, jak dlouho se zdrží v koloně a podle toho si může vybrat trasu. Zároveň je tak možné regulovat i dopravu. Pilotní projekt ale končí a zatím není jasné, co bude dál.
„Budeme schopni režim pilotního provozu ještě několik měsíců držet, licence nám to ještě umožňují, ale předpokládáme, že stát systém převezme do ostrého provozu a umožní přístup k datům všem uživatelům. Doufáme, že se s Ředitelstvím silnic a dálnic a s Ministerstvem dopravy domluvíme,“ přibližuje Martin Hájek, dopravní expert Rodosu. Tedy systému, díky kterému si každý řidič na internetových stánkách může zjistit, jak to vypadá na jeho trase s kolonami a zpožděním.
Spojení prakticky všech dostupných dat – ať už soukromých nebo státních – o pohybu vozidel je podle prezidenta Sdružení pro telematiku Romana Srpa v Evropě zcela unikátní. „To, že je možné zpracovávat informace o reálné poloze vozidel, je jasné. Činí tak desítky komerčních společností, které poskytují služby řízení vozového parku. Ale to, že by někdo dokázal zintegrovat a domluvit spolupráci jednotlivých flotil telekomunikačních operátorů, kteří si jinak konkurují, aby mu poskytovali data, aby se s těmi daty naučil pracovat, aby mezi ta data začlenil i informace z mýtného systému, to je velmi unikátní. V Evropě podle mého názoru takové řešení zatím neexistuje,“ říká Roman Srp.
Česká republika tak má náskok. Všechna data zpracovává super počítač ostravské univerzity, jeden z nejvýkonnějších v Evropě. A podílejí se na tom nejlepší odborníci z Centra dopravního výzkumu a tří největších technických vysokých škol, tedy z Ostravy, Brna a Prahy. Díky grantu Technologické agentury vytvořili systém, který nejenže mapuje nejen aktuální situaci na našich cestách, ale dokáže ji i ovlivňovat. Vraťme se teď do srpna 2013, kdy pilotní projekt startoval a tehdejší generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák vysvětloval.
„V rámci pilotního projektu nestojí daný systém a jeho provozování a zveřejnění všem uživatelům ani korunu. Další pokračování bude otázkou diskuzí, jaká finanční náročnost bude za účelem získávání dat. Takže diskuzi teprve povedeme.“
Ale zatím nikam nedospěla, přestože zkušenosti například i naší Zelené vlny potvrzují, že systém je opravdu funkční. Podle Hájka je důvod jednoduchý. Až příliš rychle se u nás mění ministři dopravy i ředitelé ŘSD. „Každý z těch představitelů resortu, se kterými jsme se bavili, přijal systém pozitivně, chtěl ho implementovat, ale vždy před finálním krokem člověk skončil ve funkci, naradil ho nový a celé kolečko vysvětlování začalo znovu.“
NDIC
Jak potvrzuje Jan Rýdl z Ředitelství silnic a dálnic, jednání už začala i se současným vedením. „Ředitelství silnic a dálnic systému Rodos poskytuje data z Národního dopravního informačního centra ŘSD a následně NDIC má k náhledu Rodosem zpracované dopravní modely. O dalším využití Rodosu jedná Ministerstvo dopravy.“
Tříletý provoz stojí kolem 190 miliónů korun, ale je potřeba dořešit licence pro navigace a proměnné informační tabule. Tak, aby zprávy o kolonách dostávali řidiči automaticky a bylo možné regulovat dopravu například při modernizaci dálnice D1. „Doufám, že můžu v tuto chvíli říct, že jsme domluveni z ŘSD na pilotním testu hned při další fázi modernizace,“ říká Martin Hájek. O zavedení systému Rodos už intenzivně jedná Slovensko i Polsko.