Táhni a drž
Jednou ze situací, které má v oblibě asi málokterý motorista, je taková závada, která se neobejde bez odtažení auta. V řadě případů si pomůžeme sami, tedy nejčastěji s nějakým kamarádem. Ostatně, zákon pamatuje na vlečení vozidel. A nabízí dva způsoby, na laně a na tyči. U osobních aut se nejčastěji setkáme s lanem, ale existuje i tažná tyč pro tato vozidla.
Začněme ale lanem. V případě jeho použití nesmí být vzdálenost mezi vozidly kratší než 2,5 metru a delší než 6 metrů. Uprostřed pak musí být označeno červeným praporkem o rozměrech 30 x 30 centimetrů. Tažení auta na laně vyžaduje určité zkušenosti, ale existují i takzvané tažné tyče, které známe spíše z odtahů nákladních vozidel a autobusů. Existují ovšem i pro osobní auta.
"Tažné tyče existují v několika modifikacích a jsou rozděleny podle váhy tažného vozidla. Pro osobní auta je nejjednodušší do 3,5 tuny, která bohatě splní vše, co budete potřebovat," vysvětluje Tomáš Svoboda z Autopotřeb Praha.
Není pak třeba mít obavy, že by nám dlouhá a neforemná tyč v autě nějak překážela.
"Skládá se ze tří částí, které se snadno spojují. Celková délka je zhruba 1,5 metru, ale ve složeném stavu zabírá zhruba 60 cm."
Skládá se velmi jednoduše.
"U tyče je dodáván kompletní atest, včetně návodu. Tyč se spojuje na čepy, které jsou jednoduše zasunuty do jednotlivých částí. Pevnost je velmi dobrá, což mohu potvrdit i z vlastních zkušeností."
Zatímco lano vždy provlékneme tažnými oky a nějak zajistíme, u tyče je spojení obou vozidel ještě jednodušší a pevnější.
"Uchycení tyče je vyřešeno jiným způsobem, kdy na každé straně jsou dva šrouby s opačným závitem. Po dotažení šroubů vůči okům vozidla je tyč napevno zafixována na obou vozech."
Použití tažné tyče je zvlášť výhodné u současných moderních aut.
"Každé moderní auto má posilovač brzd a řízení, které v okamžiku nenastartovaného motoru nefungují. Tady se nemůže stát, že by tažené vozidlo nedobrzdilo a narazilo do tažného."
Oproti spojení lanem se jedná o poměrně pevný spoj, což by někomu mohlo připadat jako nevýhoda.
"Spojení je velmi pevné, ale máte pocit, že jste na kloubu, můžete vybočit doleva i doprava. Při praktické zkoušce jsme zjistili, že metrový rozestup na levou i pravou stranu není problém."
Za všechno se ovšem platí. Nepřekvapí proto, že tažná tyč je výrazně dražší než obyčejné tažné lano.
"Tažná tyč pro osobní automobily stojí okolo 900 korun, běžné tažné lano okolo 100 až 150 korun."
Tyč se tedy vyplatí především těm, kteří se odtahem vozidel zabývají polo- nebo zcela profesionálně.