Také u relativně nového auta vám můžou zreznout brzdy. Kolik stojí výměna a jak korozi předejít?

21. duben 2015 13:20

Představte si, že si koupíte nové auto, najedete s ním ani ne 20 tisíc kilometrů a někde na dálnici vám v plné rychlosti najednou upadnou rezavé brzdy. I to se může v nejhorším případě stát, pokud auto delší čas parkujete venku na ulici a kvůli úspoře paliva brzdíte výhradně motorem. Podobně dopadl i majitel dva roky starého auta, kterému brzdy postupně vypověděly službu během jediného měsíce.

Malé, modré a už na první pohled poměrně nové auto se v jednom pražském autoservisu pomalu odlepuje od země na zvedáku. Jeho majitel si stěžoval na cukání při brzdění a pulzování brzdového pedálu.

„Sundali jsme kotouč, je to celé zrezlé. Jsou tam velké rýhy, kotouč potom nemá odvádění tepla, zrezne a při brzdění začne kmitat do volantu nebo do pedálu,“ vysvětluje mi automechanik Honza. Honzy se ptám, jak se něco takového vlastně může stát.

Čtěte také

„V prvním případě, že auto nejezdí, že stojí, a pokud s ním člověk vyjede, tak kotouč ani nestrhne rez, která tam je po tom stání. Druhý případ je člověk, který hodně brzdí motorem, jak při dojíždění na semafor, tak z kopce. Díky tomu se to tam nabalí. Potom se dost často stává, že kotouč praskne, rozdělí se na dvě části a může nastat velké nebezpečí kousnutí kola nebo brzd a neštěstí může být na světě,“ popisuje.

To znamená, že řidič, který chtěl původně ušetřit na palivu pár korun, mohl zaplatit v tom nejhorším případě někde na dálnici i životem. Teď nechá větší obnos v servisu. Vyměnit se totiž musí jak brzdový kotouč, tak i poměrně nové destičky. „Destičky za sebou nemají ještě moc, jsou ještě dobré, ale jsou projeté, kotouč je zničil,“ potvrzuje automechanik.

Čtěte také

Dozvídám se, že je to poměrně běžná oprava. Řádově přijde na tisíce korun a šikovný automechanik ji zvládne zhruba za hodinu.

„Tady vidíte kotouč, jak je hezká brzdná plocha od kraje ke kraji, nejsou v tom rýhy,“ ukazuje mi Honza nový a čistý brzdový kotouč.

Nezbývá než všechno pořádně očistit, naolejovat, zkontrolovat brzdovou kapalinu a auto může zpátky do provozu. Poučení tedy zní – kontrolujte stav brzdových kotoučů i destiček, nenechávejte auto dlouho odstavené a hlavně se nebojte brzdit samotnými brzdami.

autor: msk
Spustit audio