TDI, CDI, CRDi, HDI, DCi, který?

31. leden 2008 13:00

Vzpomínáte, jak se na zadním skle bavoráků objevil nápis: Nejrychlejší diesel na světě? Ano, není to tak dávno. BMW 525 tds na počátku 90. let létalo přes dvě stě kilometrů v hodině. Dnes už by ale jeho motor byl mnohým k smíchu. V posledních letech naftové motory kráčí vpřed mílovými kroky. Jenom pro zajímavost, pracuje se s otvory o velikosti atomu, a to až 4 000krát menšími. I proto stále více kupujeme auta jezdící na naftu.

Za litr nafty dnes zaplatíme prakticky stejně jako za litr benzínu. Spotřeba naftového auta je ale o poznání nižší, jeho pořizovací cena je ovšem zase vyšší. Kdy se tedy nafta vyplatí?

"Většinou každému známému se snažím doporučit, že pokud se jedná o provoz krátkých cest do práce, vždy bych volil benzínový motor. Jestliže mluvíme o dojíždění do práce minimálně 20 až 30 km, potom bych radil dieselový motor," říká Zbyněk Sedlář z Autocora.

Dobře, my budeme jezdit na naftu, ale jak se vyznat ve zkratkách jako TDI, CRDi, HDI, CDI, DCi, d a já nevím co ještě? Je to jednoduché. Jedná se o vnitřní označení každé automobilky, ale...

"V dnešní době se téměř nesplete, protože většina moderních vozů má běžně montovaný systém vysokotlakého vstřikování Common Rail."

Oblíbený systém čerpadlo-tryska, ukrývající se původně pod názvem TDI, už se totiž přežil.

"Systém čerpadlo-tryska ve své době výrazně předběhl technické parametry běžných vstřikovacích systémů, protože jeho vstřikovací tlak byl 2050 barů, který i dnes Common Rail sotva dosahuje. Ovšem, problém je emisní norma a navíc extrémní zátěž motoru po stránce mechanického namáhání."

Na Common Rail přechází postupně i koncern Volkswagen, který, včetně naší Škody, ještě stále používá technologicky složitější a především na opravy finančně náročnější systém čerpadlo-tryska. V Mladé Boleslavi by ke změno mělo dojít snad už letos. Posledním trendem jsou naftové motory s malým objemem.

"Maloobjemové motory nemají tak příznivý průběh točivého momentu, většinou je tam malá prodleva, ale dnes se to posouvá do stále nižších hodnot v oblasti využitelných otáček. Pokud nebudete tahat velké náklady za osobním autem nebo ho nějak přetěžovat, pro běžný provoz jsou tyto motory naprosto dostačující."

A výhody? Nižší spotřeba, nižší povinné ručení, přitom, jak bylo řečeno, více než dostatečný výkon.

autor: pgj
Spustit audio